OffNews.bg

Брюксел инструктира 15 мегакомпании да спрат рекламата си в ''прокремълски медии'' в България (обновена)

15 големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola и L'Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, инструктираха депутати от Европейския парламент пред компаниите в писмо, предаде авторитетното брюкселско издание Politico

Според депутатите петнадесетте марки трябва "стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да гарантират, че разходите ви не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация".

Писмото е било изпратено в четвъртък от българския консервативен евродепутат Андрей Ковачев и още 15 депутати от дясноцентристката партия, либералите, социалистите и Зелените.

Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.

Пред Politico Андрей Ковачев коментира, че "антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за нашата демокрация", особено в тази ключова за света изборна година.

Междувременно експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота преди парламентарните избори през юни.

"Много медийни организации, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклама, закупена от реномирани компании, за да засилят доверието в тях", заяви Ковачев.

Според него въпросните компании невинаги са наясно, че в крайна сметка могат да "подкрепят проруски пропагандни канали".

Всъщност зад този политически ход стои базираната в Бюрксел неправителствена организация - Балканската инициатива за свободни медии. 

Въпросното НПО съобщи през 2023 г., че глобални марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.

"Не става въпрос само за пари", пише в писмото от ЕП. Според подписалите се евродепутати марките, сключили договори с т.нар. "пропагандни медии", по този начин им дават легитимност и засилват разпространението и въздействието на дезинформацията.

Членовете на ЕП искат от компаниите да застанат на страната на "истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности".

Засега единствено от Lidl са реагирали на публикацията на Politico - с думите, че нямат договорни отношения с нито една "проруска медия в България".

Ден по-късно от Лидл България ни изпратиха следната позиция, публикуваме я без редакционна намеса:

"Лидл България прекрати бизнес отношенията си за реклама с информационна агенция Блиц в началото на 2023 г., а медийното си партньорство - в началото на 2024 г. Нямаме договорни отношения за реклама или медийно партньорство с каквито и да било проруски медии в България.

Сътрудничим си с медии като Offnews, Mediapool, сп. Мениджър, Investor, Dir.bg и медийни групи, сред които Медийна група България, Economedia, Webground, Web Media Group, Netinfo.

В допълнение, с най-голямата си инициатива за корпоративно социална отговорност „Ти и Lidl за по-добро утре“, Лидл България подкрепя социално значими граждански проекти с цел хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот в цялата страна. Една от подкрепените области по тази програма - "#BeVocal", е реализирана в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти - България. Фокусът на финансирането по този приоритет е повишаване на информираността за гражданската енергия в страната и повишаване на медийната грамотност сред местните общности. Нашата цел е да насърчим диалога и ефективната комуникация между гражданите, техните организации, компаниите и медиите, както и да популяризираме обществено значими теми. Лидл България подкрепя медийни и журналистически проекти, които стимулират социалната промяна, борят се с дезинформацията и фалшивите новини и създават съдържание на обществено значими теми."