Стефан Китанов за най-интересното на София филм фест'2014
Гост в последното издание на предаването на OFFRoad Radio „Терминал №3” беше директорът на София Филм Фест Стефан Китанов.
От него разбрахме кои ще са най-интересните гости и прожекции на фестивала. Цялото предаване може да чуете тук.
Фестивалът тази година започва на шести март. С кое заглавие ще бъде открит?
Точно така, тогава е официалното откриване в Зала 1 на НДК. С ексклузивната прожекция на филма на Стефан Командарев „Съдилището”.
На първото издание на фестивала „NEW WAVE” за студентско кино на НБУ беше представен филмът „Балонът” на Стефан Командарев. Гледали сте го предполагам?
Да, да, разбира се, аз гледах този „Балон” първо, след това гледах „Пансион за кучета” и след него направихме заедно „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, където освен Командарев и Китанов, има още един Стефан - и това е Вълдобрев.
„Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” е един от най-успешните български филми в чужбина. Достига до класацията за „Оскар” за чуждрестранен филм.
Да, това е първият български филм, който е сред деветте номинации за „Оскар”, така нареченият „short list”(бел.ред. – в превод от английски „къс списък” или „кратък списък”). Ако говорим за схемата за чуждоезичен „Оскар” - около 65 държави представят по един свой филм. След това има едно „сито” и остават само девет. Ние стигнахме до тези девет, като след тях има още едно „сито” и стават пет, които се водят за официални номинации.
На втори март тази година ще разберем кой филм печели наградата. Между другото - във фестивала ние имаме два филма, които са сред номинациите. Единият от тях е носител на четири европейски награди - „Великата красота” на Паоло Сорентино. А другият филм е „Краят на омагьосания кръг” на Феликс Грьонинген. Страхотен белгийски филм.
Филмите, които Вие споменахте, предполагам са част от рубриката „Големите награди” на София Филм Фест?
Не точно, обаче са нещо, свързано с „голямо”, защото на този фестивал има много рубрики, които имат общо с „голямо”. „Големите награди” включва филми, които са носители на приза „Най-добър филм” на големи международни фестивали. Сред тях е румънският филм „Позиция на дете”, който спечели „Златна мечка” в Берлин миналата година. Или пък „Ида” на Павел Павликовски. В един ден той спечели голямата награда във Варшава и в Лондон. Аз лично бях във Варшава.
А Павликовски беше ли там?
Не, той беше в Лондон, а продуцентката му беше във Варшава. В същия ден, пет часа по-рано, аз гледах филма и му пратих sms: „Искам го за София”. И той ми отговори „Идвам”.
Филмът „Ида” на Павликовски разказва за историята на Анна през 60-те години на миналия век в Полша. Останала от малка сираче, тя е послушница, отгледана от монахините в един манастир. Преди да даде обет Анна разбира, че е еврейка. И се отправя на дълго пътешествие, за да открие истината за себе си. Друг филм в „Големите награди” е отличеният с „Кристален глобус” на Карлови Вари „Голямата тетрадка”.
Това е филм на режисьора Янош Сас – мой много добър приятел. Между другото с него се запознахме в Москва преди години. Бяхме членове на журито за дебютни филми „Перспективи” и тогава страшно се изкефихме на един мексикански филм – „Колумбийска връзка”. Ако има слушател, който е гледал „Колумбийска връзка” и знае за какво се разказва, ще му подарим веднага билет за филма на Янош Сас.
Какви други рубрики ще представи фестивалът тази година?
Филмите, които са в Зала 1 на НДК обикновено са в рубриката „Гала премиери”. Освен откриващият филм на Командарев, специално внимание заслужава „Гранд хотел Будапеща” на Уес Андерсън – филмът, с който се открива Берлинале на 6-и февруари. През март месец ще бъде показан на специална гала вечер в Зала 1. Разбира се, цяла тема на този фестивал е знаменитият провокативен, иновативен датски режисьор Ларс фон Триер. Поводът е последният му филм – „Нимфоманка”. София Филм Фест е първият фестивал в света, който ще покаже в програмата си търговската версия на филма. Това означава цензурираната версия, която има нормално разпространение в киносалоните по света. Режисьорската версия в нейната първа част ще има своята световна премиера в Берлин. София Филм Фест има още едно нещо, с което е единствен, че по повод на „Нимфоманка” прави почти пълна ретроспектива на датския режисьор. Тя започва в Дома на киното от 28-и февруари и наистина ще е много любопитно да видим как Ларс фон Триер стига до „Нимфоманка”. Между другото нещо любопитно – през септемрви миналата година бях в Копенхаген в офиса на „Центропа” (бел. ред. - Zentropa е е филмовата компания, основана от Ларс фон Триер) на Ларс фон Триер, тъй като Арт Фест, нашата компания, която е продуцент и на фестивала и разпространява арт филми в България, има правата над „Нимфоманка”, аз отидох лично, за да видя една версия на филма. Отидохме в едно голямо хале, което те използват както за партита, така и за обед и вечеря на служителите на компанията. Много интересно беше, че в дъното на това хале имаше нещо като сцена с микрофони, колони, видях контрабас, саксофон, но най-интересното беше гърбът на тази сцена. На него имаше всякакви грамоти и награди от най-различни международни кинофестивали и аз просто се загледах, когато изведнъж видях една грамота с логото на нашия фестивал. Като се вгледах по-внимателно се оказа всъщност диплом от наградата за филма „Догвил” от бургаското издание на фестивала – София Филм Фест на брега. Тя беше сложена точно до дипломата за наградата „Феликс” или Европейска филмова награда за същия филм и някъде наоколо имаше „Златна палма” от Кан, и някакви такива неща. Това го казвам с удоволствие, че по някакъв начин ние присъстваме някъде там, но и с това, че всичко, което ние правим тук, в Бургас и по цялата страна, е нещо, за което си струва човек да се поизпоти малко.
Ако сте гледали филма, пишете ни във Facebook страницата на OFFRoad Radio и ще ви подарим безплатен билет.