Стачката постави под съмнение и фестивала във Венеция - вижте кои са най-интересните нови филми
От седмици насам над Лидо е надвиснал един [тъмен] облак, който продължава да отброява времето до филмовия фестивал във Венеция, който ще се проведе от 30 август до 9 септември, а именно: стачките на WGA и SAG-AFTRA, които спряха продукциите и рекламните турнета по целия свят, тъй като преговорите за справедливо споразумение между страните продължават с упоритите продуценти и ръководители на студиата [и филмовите компании]. Малко след началото на стачните действия предварително обявеният филм за откриването на 80-ото издание на фестивала - очакваният с нетърпение "Претенденти" на Лука Гуаданино със Зендая и Джош О'Конър в главните роли - беше изтеглен и премиерната му дата беше преместена за 2024 г. Това подхрани слуховете, че и други холивудски блокбъстъри могат да последват примера, превръщайки Венеция, една от най-ефективните стартови площадки за претендентите за "Оскар", в "паневропейски фестивал".
Но някак си напук на слуховете фестивалът не се поддава на съмненията, представяйки наситена и внушителна програма, която съчетава европейски артхаус продукции с високобюджетни филми, които обещават награди. Има някои забелязващи се отсъствия (мнозина се надяваха да видят включени "Солтбърн" на Емералд Фенел и "Наполеон" на Ридли Скот) и няколко главозамайващи изненади (новите филми на Уди Алън, Роман Полански и Люк Бесон), но във въздуха остават да висят въпросителни относно това колко звезди ще получат разрешение от профсъюзите, което ще им позволи да присъстват. Венеция обаче ще продължи да съществува, до голяма степен не по-различна от предишните си издания. Въпреки това стачката тази година с право ще остане на преден план в съзнанието на посетителите.
По-долу ви предлагаме кратък списък с 10-те филма, които непременно да гледате:
Година след "Елвис" на Баз Лурман София Копола се завръща с още по-бляскава и замечтана биография, като този път в центъра на вниманието е съпругата (Кейли Спини) на краля на рокендрола (Джейкъб Елорди). Очаквайте ослепителна мода от 60-те години на миналия век и голяма доза тийнейджърска умора.
"Poor things": Йоргос Лантимос продължава филма "Фаворитката" и се събира отново с Ема Стоун за това лудо, сюрреалистично фантастично произведение, в което се разказва за млада жена, която е върната към живот от нестандартен учен (Уилем Дафо) и се впуска в епично приключение из Европа през 19-ти век.
"Ferrari": Адам Драйвър и Пенелопе Крус в ролята на Енцо и Лаура Ферари - двойката, създала империята за луксозни спортни автомобили, която все още носи тяхното име? Ние сме готови да гледаме! Първият филм на Майкъл Ман от почти десетилетие насам е посветен на бурния им брак, докато бившият състезател залага бъдещето на компанията си на спечелването на едно състезание: Миле Милия в Италия, което е прословуто и коварно.
"Маестро": Още един известен съюз е поставен под микроскопа в първия режисьорски опит на Брадли Купър след "Роди се звезда": този на Леонард Бърнстейн, изигран от самия Купър, и актрисата Фелисия Монтеалегре (Кери Мълиган), с която той прекарва близо три десетилетия, докато се издига в кариерата, за да се превърне в един от най-плодовитите диригенти и композитори на своето време.
"Произход": Една от най-вълнуващите изненади в програмата е тази разтърсваща драма на Ава Дюверней, базирана на възхвалявания бестселър "Каста" на носителката на "Пулицър" Изабел Уилкерсън: Произходът на нашето недоволство. Филмът разглежда расизма в Америка във връзка с кастовите системи в Индия и нацистка Германия, а в главните роли са Ънджан Елис-Тейлър, Ниси Неш-Бетс и Одра Макдоналд, като авторката ще влезе в историята като първата афроамериканка, представила филм в конкурсната програма на Венеция.
"Убиецът": В най-новия, напоен с кръв трилър на Дейвид Финчър Майкъл Фасбендър играе винаги методичен, хладнокръвен убиец, който чака следващата си жертва - докато не започва да изпитва угризения на съвестта и да се страхува, че губи разсъдъка си. Подкрепа му оказват Тилда Суинтън и Чарлс Парнел.
"Злото не съществува": Друга неочаквана добавка към програмата на фестивала е тази завладяваща драма с участието на Хитоши Омика, с която режисьорът Рюсуке Хамагучи се завръща в киното след спечеления "Оскар" за филма "Карай колата ми". Филмът проследява живота на баща и дъщеря, които живеят в заспало селце близо до Токио, което внезапно е разтърсено от вълнения, когато компания, занимаваща се с глемпинг (*Глемпинг (glamorous camping) е най-новият начин за къмпингуване. Обикновено представлява палатка, която се поставя върху дървена скара. Местата за глемпинг са близо до или в паркове и защитени зони. Глемпингът съчетава усамотението на дивата природа с удоволствието от къмпингуването в луксозни условия.) го избира за място на следващия си курорт, въпреки опасенията, че ще застраши околната среда и традиционния им начин на живот.
"Finalmente L'alba": Бурният и бляскав разцвет на римската Чинечита, наричана през 50-те години "Холивуд на Тибър", оживява ярко от Саверио Костанцо ("Моят брилянтен приятел") в тази пищна драма от периода. В центъра на филма е Ребека Антоначи, която се превъплъщава в широко скроена начинаеща актриса, която се явява на прослушване като статистка и попада на спираща дъха снимачна площадка, населена с големи актьори от бранша, изиграни от Лили Джеймс, Рейчъл Сенот и Джо Кири.
"Чудната история на Хенри Шугар": Само няколко месеца след дебюта на "Астероид сити" в Кан, Уес Андерсън се завръща, за да зарадва още един европейски фестивал с нова премиера: 37-минутен чаровен филм, вдъхновен от едноименния причудлив разказ на Роалд Дал за мъж, който се разочарова от собственото си богатство. Както може да се очаква от идиосинкратичния американски режисьор, филмът е с изключително звезден актьорски състав, включващ Дев Пател, Бен Кингсли, Бенедикт Къмбърбач, Ралф Файнс и Ричард Айоад.
"El Conde": Преди да видим завладяващата интерпретация на живота на оперната певица Мария Калас, представена от Анджелина Джоли, Пабло Лараин се завръща в родината си с тази черна комедия, която представя паралелна вселена, в която покойният чилийски диктатор Аугусто Пиночет (Хайме Вадел) е 250-годишен вампир. Живеейки в порутено имение в южния край на континента, той продължава да подхранва апетита си за зло, за да се поддържа, като напомня за коварната и постоянно присъстваща опасност на фашизма.