Според КЗК квотите за българска музика в медиите ограничават конкуренцията
По всичко личи, че квоти за българска музика в медиите няма да има.
Това става ясно след публикувано становище по темата на Комисията за защита на конкуренцията.
Искането за квоти за българска музика бе политически припознато от ВМРО, които предложиха промени в Закона за радио и телевизия. С тези проекти се предвиждаше нов текст, според който най-малко 1/3 от дневното музикално съдържание на радио и телевизионните програми трябва да е предназначено за българска музика, създадена от автори, поне единият от които е български гражданин.
Единственото изключение се прави за новините и спортните предавания, рекламите и филмите. От тази българска музика, която е с текст, най-малко 1/2 трябва да е с текст на български език. Тези съотношения трябва да бъдат постигани всеки ден в часовия пояс между 06:00 и 22:00 часа. Това задължение за доставчиците на медийни услуги е подкрепено с имуществена санкция от 5000 до 20 000 лв., като за реализиране на административно-наказателната отговорност е достатъчно нарушението да бъде констатирано в рамките на едно денонощие.
Мотивите на ВМРО бяха "съхраняването на българския език и култура в условията на глобализация". Тази идея обаче е стара и напоследък бе една от каузите на дружеството "Музикаутор", което направи и голяма кампания, придружена с проучване на вкусовете на българите, направено от "Алфа рисърч" по поръчка именно на "Музикаутор".
Според КЗК създаването и популяризирането на българска музика може да бъде насърчено по редица начини, без да се ограничава конкуренцията. Тя дава пример със съществуването на радиостанции и телевизионни канали, които излъчват само българска музика.
Това, което КЗК не споменава в становището си обаче е, че почти всички посочени медии са музикални и са ориентирани на 100 процента към поп-фолк жанра - радио "Бела", радио "Вероника", радио "Веселина", Фолк радио, радио "Зорана, Тянков фолк, Тянков ориент фолк и други...
Освен това, значителна част от музиката в програмите на БНР е българска, припомня КЗК. "Предвидено е законово задължение за БНР да подпомага създаването на български музикални произведения. По отношение на новите изпълнители съществуват конкурси, фестивали и телевизионни риалити формати, където могат да се изявят и да направят впечатление. Подобни възможности дават и ставащите все по-популярни онлайн платформи", пише още в решението.
"Частните радиа и телевизии се издържат чрез приходи от реклами, които биха били по-високи при по-голяма аудитория. Следователно пазарът създава естествен стимул радио и телевизионните оператори да излъчват музика съобразно предпочитанията на аудиторията", казва комисията и пише още: "Наличието на квота за българска музика би довело до уеднаквяване на радиостанциите и музикалните телевизии, като тези, които са принудени да сменят концепцията си, за да излъчват повече българска музика, рискуват да загубят традиционната си аудитория, което да доведе до спад в приходите от реклама и до излизането им от пазара".
КЗК смята, че създаването на финансови стимули за излъчване на българска музика би поставило в привилегировано положение радиостанциите за българска музика.