Саша Гьотцел представя Малер със Софийската филхармония
На 24 септември в зала „България" Софийската филхармония и нейният главен гост-диригент Саша Гьотцел представят красива програма с две емблематични творби на Густав Малер: Адажието из Симфония No 5 и Симфония No 4, в която заедно с оркестъра ще звучи и ангелския глас на сопраното Стефани Кръстева. Програмата е посветена на 160 години от рождението на един от най-дълбоките философи в музиката, творил на границите на две епохи и записал името си сред най-обичаните творци.
Четвъртата симфония на Малер е и една от най-често изпълняваните негови творби. В нейната последна част е въведена песента „Wir geniessen die himmlischen Freuden" („Вкусваме небесните радости") или „Das himmlische Leben" („Небесният живот). Текстът е на старобаварски диалект, а последната строфа, която според авторското изискване трябва да бъде изпълнена „много нежно и тайнствено до самия край", завършва с думите „Няма такава музика на земята. Верен на своите търсения Малер и в тази симфония търси отговор на вечните въпроси за смисъла на човешкото съществуване. В зала „България" симфонията ще звучи в специален аранжимент за камерен състав, изпълнен преди седмици от Берлинската филхармония.
Адажиетото от Симфония No 5 е сред най-прочутите и най-често изпълнявани като отделна пиеса симфонични части. Първото му изпълнение като самостоятелна пиеса е още през 1909, когато Хенри Ууд го представя на ВВС Proms в Лондон. То става истински хит през 1971 във филма на Лукино Висконти „Смърт във Венеция" по известната новела на Томас Ман (издадена през 1912), който в образа на главния си герой Густав фон Ашенбах е визирал самия Малер. Днес едва ли има човек, който не е чувал гениалните му звуци.
Билети за концерта са налични на касата на зала „България" и в Ивентим.