OffNews.bg

Режисьорите в Балканското жури на 25-ия София Филм Фест със свои филми в София през септември 2021

Журито за определяне на най-добър балкански филм на 25-ия София Филм Фест се състои от режисьорите Джон-Пол Дейвидсън (Великобритания), Лили Хорват (Унгария) и Дорон Еран (Израел). Те участват в програмата на есенното издание на фестивала с последните си филми.

След 15 години, в които се специализира в създаване на филми за ВВС, посветени на антропологията, ветеранът документалист Джон-Пол Дейвидсън прави филмови портрети на писателите Гор Видал и Жан Жьоне, на Далай Лама, Хю Лори. Дейвидсън е продуцент и режисьор на последните четири поредици от пътешествията на Майкъл Пейлин в Сахара, Хималаите, Нова Европа и Бразилия. Заедно със Стивън Фрай, режисьорът пропътува всичките 50 американски щата за поредицата „Planet Word“. Най-новият му филм „Човекът с шапката“, който той лично ще представи пред българската публика на 25-ия СФФ през септември 2021, е създаден в съавторство с композитора и носител на „Оскар“ Стивън Уорбек и в него участват Киарън Хиндс, Стивън Дилейни и Мейуен. Героят на Киарън Хиндс е в ролята на любителя на шапки, който неволно става свидетел на престъпна дейност и бързо решава да избяга с малката си кола, преследван по петите от петима не много умни мъже.
Така започва увлекателеният „road movie“ – живописна одисея във френската провинция, представена с много топлота и специфично британско чувство за хумор, в която участват местни жители, както и спомен за изгубена любов… Важно е да се спомене и фактът, че самият Стивън Фрай, прочут като едно от националните съкровища на Великобритания,
определя „Човекът с шапката“ като „великолепен - забавен, чаровен и наистина прекрасен!“

Със своя дебютен филм „Дете за сряда“, с призове в Карлови Вари, Колката, Котбус, Лили Хорват е откритие на София Мийтингс. Тя е родена през 1982 година в Будапеща. Завършва аудио-визуално изкуство в университета „Нова Сорбона“ в Париж и кинорежисура в Университета за театрално и филмово изкуство в Будапеща. През 2016 Хорват участва в създаването на компанията „Poste Restante“, която продуцира втория ѝ филм „Подготовка да бъдем заедно за неопределен период от време“.
Премиерата му беше в програмата „Венециански дни“ на престижния и най-стар филмов форум в света през септември 2020. След овациите от Венеция, Торонто, Варшава, Бусан, Солун, филмът пристига и в рубриката „Калейдоскоп“ на 25-ия София Филм Фест. Мелодраматичната романтична история разказва за тоталното увлечение на 40-годишната Марта, която се влюбва в колегата си Янош по време на професионална конференция в Ню Йорк. Тя оставя блестящата си кариера на неврохируг в САЩ и се връща в Будапеща, за да започне нов живот. Идеята, че именно Янош е мъжът на мечтите й я обсебва до такава степен, че тя прекъсва връзките си с работата и приятелите си, ала при новата им среща на родна земя обектът на нейните въжделения твърди, че двамата не се познават. Възможно ли е историята да се е развивала само във въображението на Марта?...

Дорон Еран е добре познат у нас израелски продуцент и режисьор с повече от 25 години опит в създаването на игрални и документални филми, както и телевизионни драми. Еран е продуцирал и повече от 50 филма и сериала за израелския пазар. Той режисира няколко пълнометражни филма с точен и критичен поглед върху социалните проблеми на обществото, в което живее. Филмите му са селектирани и номинирани на много от най-големите международни филмови фестивали. Еран е бил специален гост на СФФ, като през годините в програмата на СФФ сме представяли неговите филми „Нов дух“, „Ника“ и „Последният час на господин Кол“.
Най-новият му филмов разказ „Изневяра“ се фокусира върху стремежа на един сериозен и успешен адвокат да използва почти неограничените възможности на социалните мрежи, за да създаде виртуален любовник на съпругата си. Реалността в интернет е измамна във всеки възможен аспект, там непрестанно се смесват добро и зло. Да се поддържа огъня в отношенията между двама души в продължение на много години е задача, която изисква умения да жонглираш с много детайли в ежедневието. Във всеки един момент нечии действия могат да се обърнат срещу извършителя им – и да го поразят като истински бумеранг. Този удар, дори и да е виртуален, се оказва изключително болезнен…