OffNews.bg

Обявиха номинациите за "Аскеер" за драматургия

За 13-та поредна година фондация "А'Аскеер" ще раздаде приза за Съвременна българска драматургия в рамките на 27-мото издание на наградите "Аскеер".

"Тази година се наблюдават нови автори, малко известни. Преди пиесите винаги се водиха от една група имена, утвърдени с годините", каза доц. Георги Лозанов, част от журито, което ще определи тазгодишните победители. 

Заедно с него най-добрите български драматургични произведения ще бъдат определени от специално жури от културолози, режисьори, писатели, драматурзи и театроведи в състав:

проф. дфн Георги Каприев, доц. д-р Георги Лозанов, проф. дфн Ивайло Знеполски, Митко Новков, Федя Филкова, проф. Иван Добчев, Георги Господинов, Елин Рахнев, Иван Кулеков, Иван Теофилов, Панчо Панчев, Петър Маринков, доц. д-р Пламен Дойнов, Теодора Димова, доц. Юрий Дачев, Яна Добрева, Димитър Чернев, проф. д-р Калина Стефанова, Красимира Филипова, Никола Вандов. 

"Предходните издания на наградата Съвременна българска драматургия отбелязаха рязко нарастване на новите български заглавия. И тази година, броят на премиерните спектакли по български текстове продължава да бъде внушителен, което затвърждава тенденцията, регистрирана през последните години – все по-решителното създаване и поставяне на професионална сцена на нови драматургични творби. Броят на премиерните пиеси през разглеждания период за селектиранне е 24", заяви председателят на фондацията.

От тези 24 журито предели трите най-добри текста, които ще се борят за престижното отличие, а те са: „Добре дошли в България“ от Здрава Каменова и Гергана Димитрова, „Спасителят“ от Кирил Топалов и „Пробен срок“ от Николай Гундеров.

"Тази година текстовете са с доста изравнени сили, което личи по това, че големите режисьори не са ги пожелали. Тази година е годината на комедията, това е нещо ново в 13-тата година от раздаването на наградите за драматургия. Тя прави обрат в движението на българската драматургия. От времето, през което журираме произведенията, вече близо 15 години, се очертават 3 основни периода в посоките на развитие на българската драматургия", коментира доц. Лозанов. 

"Първият период бе социално драматичен, беше пълно с пиеси с мутри, социални перипети, негативен опит. Беше черно и мрачно. 

Вторият беше интелектуален, когато драматурзите почнаха да се взират в себе си, в собствената си идентичност и разклащането и. Писането не беше толкова драматургично. То стана по-качествено, по-европейско. Търсеше проблеми вътре в човека, за разлика от първия период, когато се търсеше от вън. Носеше се усещане за по-висока и по-майсторска драматургия.

Виждам, че е настъпил трети период. Струма ми се, че това не произтича от особена промяна в нашия живот, той не е станал по-лек, за да иска човек да го види от комичната му страна. Това е промяна в самата нагласа на разказвача на нашия живот. Дотук сякаш това, което искахме да кажем, винаги стоеше бледо до това, което се случва в реалността. Сякаш драматурзите се опитаха да отворят един хоризонт, но не на базата на някаква конкретна социално-позитивна развръзка, а в плана на комуникацията. Ако хората започнат да общуват през призмата на иронията и пародията може би по обратен ред това виждане ще започне да променя и самия живот в оптимистична посока. Комедията се появи, появи се изневиделица. На някой обаче вече му е станало ясно, че трябва да се върви по пътя на комедията", коментира той тенденциите в съвременната българска драматургия, "влиза ново поколение, което се смее шумно в асаньора, вървейки нагоре към високото писане, което освен това експериментира, правят се повече проекти, не толкова класичски драматургия който гради креативност чрез връзка с иска да подложи публиката на терапия, психологическа - почти психоаналитична."

И през 2017 г. фондацията подготвя публикуването на поредната книга от Библиотека за Съвременна българска драматургия „Аскеер”, учредена през 2005 г. по идея на проф. дфн Георги Каприев. Книгата ще съдържа текстовете на трите номинирани пиеси и студии от творческите личности от състава на журито.