Майстори на фотографията: Джоел Майеровиц
„Майстори на фотографията“ започва през 2013 като ежегодна платформа за съвременна фотография, която представя най-значимите творци в областта. Дванадесетото издание ще покаже пионера на цветната фотография Джоел Майеровиц със серията Aftermath от Световния търговски център.
Изложбата "След 11 септември: образи от Кота Нула" (After September 11: Images from Ground Zero) ще се състои в Софийска градска художествена галерия от 11 септември до 25 октомври.
Изложбата документира опустошенията и реконструкцията на Световния търговски център на 11 септември 2001. Този изключителен архив от снимки е единственият съществуващ фотографска документация на атаките. Ограден и класифициран като местопрестъпление, районът е затворен за всички фотографи, освен оскъдната информация за активистите в охраняваното заграждение, станал известен като „забранения град“. Това, което се случва на Кота Нула (Ground Zero) през месеците след трагедията, остава строго пазена тайна, но един фотограф заснема всичко - Джоел Майеровиц е единственият, получил безпрепятствен достъп до мястото.
Снимките му описват трансформацията на Кота Нула през следващите девет месеца, от пълно опустошение до изчистена
площадка. Фотографиите служат не само като елегия за хилядите, които са загубили живота си, но също така демонстрират неуморните усилия и храброст на хилядите полицаи, пожарникари, строителни работници, инженери и доброволци, помогнали в процеса на почистване. Образите на физическа разруха и емоционална сила запечатват в снимките моментите на смелост, състрадание и солидарност, настъпили там. Кадрите, които заснема, са основата на голям национален архив The World Trade Center Archive, който е част от постоянната колекция на Музея на Ню Йорк.
След повече от половин век снимане Джоел Майеровиц (1938) е определен като един от най-влиятелните улични (Street) фотографи и пионер на Новата цветна фотография (New Color Photography). Той e роден в Ню Йорк и завършва живопис в Държавния университет в Охайо през 1959. Преди да започне да се занимава професионално с фотография през 1962, той работи като графичен дизайнер. Добрият уличен фотограф трябва да притежава две основни качества: търпението да чакаш непредвидените моменти и умението да ги хванеш с натискането на затвора. Майеровиц има и двете, независимо дали снима черно-бяло, или в цвят, бързо става виртуоз в занаята.
Въпреки че винаги се е виждал като уличен фотограф в традицията на Анри Картие-Бресон и Робърт Франк, той променя тенденцията с използването на цветната фотография.
През 60-те и 70-те цветната фотография не се приема сериозно и няма място в света на изкуството, където преобладават черно-белите изображения. Работата на няколко пионери, сред които и Джоел Майеровиц, играе важна роля в промяната на това отношение. Като неин привърженик и защитник, той е ключова фигура в отношението към използването на цветна фотография - от пълно отричане до нейното приемане. “Когато започвах, с цялата си невинност, първата ролка филм, който някога сложих в камерата, беше цветен. Струваше ми се, че след като ще снимам света, а той е цветен, трябва да го препредам реално - казва в интервю. - В онзи момент не разбирах, че черно-белите фотографии се смятат за изкуство, а цветните снимки са аматьорски, търговски и журналистически. Имаше истински предразсъдъци и моето поколение трябваше да се бори с това.“
Като един от основателите на новата цветна фотография, Джоел Майеровиц е оставил видимо влияние върху по-младото поколение. Той е двукратен носител на наградата Guggenheim Fellow, получава също отличията National Endowment for the Arts и National Endowment for the Humanities awards, медал на Кралското фотографско общество, Deutscher Fotobuchpreis, както и наградата на Leica - Hall of Fame Award. Майеровиц има над тридесет издадени книги и над 350 самостоятелни и групови изложби в музеи и галерии по целия свят: NRW-Форум в Дюселдорф (2014), Музея на изкуствата в Маями (2011), Музея на американското изкуство Уитни в Ню Йорк (2004), Музея за модерно изкуство в Сан Франциско (1981), Музея на Stedelijk в Амстердам (1980) и Музея за модерно изкуство в Ню Йорк (1968). Фотографиите му са част от големи публични колекции, включително Музея за модерно изкуство, Ню Йорк; Метрополитен музей на изкуствата, Ню Йорк; и Музея на американското изкуство на Уитни, Ню Йорк.
Изложбата е част от Календара на културните събития на Столична община за 2020 г. и се осъществява в партньорство с Посолството на САЩ и с благодарност към галерия Howard Greenberg, Ню Йорк.