Киното и артистичното образование в училище срещу чалга културата
Киното влиза в учебната програма на все повече страни и голяма заслуга за това има многоезичната онлайн платформа CinEd. Тя предлага колекция от филми за деца и младежи от 6 до 19 – годишна възраст и педагогически материали за ползване от учители в практиката и подходите им към учениците.
Над 1000 учители от 30 градове на 8 европейски държави вече са въведени в педагогиката на CinEd.
„Вече над 2500 български ученици са посетили прожекциите на качествено европейско кино и са участвали в дискусии и допълнителни дейности според възрастта си. Над 50 са обучените учители“ – казват експертите Ралица Асенова и Василена Баджарова, които са моторът на програмата у нас.
На 17 януари във Френския институт в София ще се проведе кръгла маса на тема „Киното и артистичното образование в училище. Ситуации, проблеми и перспективи в България и Европа“. Тя е част от годишния семинар на европейската програма CinEd. Експерти, учители и професионалисти в областта на киното ще се срещнат, за да обменят опит, да коментират добри практики и да научат нещо повече за европейските културните политики в тази област и как могат да се адаптират у нас. Очакват се представили на всички свързани с темата министерства, ведомства, институции и Столична община.
В някои държави въвеждането на киното в учебната програма вече се превръща в национален приоритет така, както е във Франция. Пример за това са Португалия и Финландия, все повече Румъния, където тамошният филмов център вече финансира проекта.
Един от най-мотивираните учители за включването на киното в учебната порграма у нас, е Даниел Симеонов, преподавател по английски в ОУ „Неофит Рилски“ в село Дерманци. „Заниманията с кино, които организирам в с. Дерманци, затвърдиха убеждението ми, че идеята за кинообразование не е поредната износена рамка за знания и за педагогически, дидактически и всякакви други „купешки“ модели да се харесаме на учениците. Виждам с очите си , че кинообразованието може да бъде модел за подбуждане към знание и подреденост на света. Най-ценното му предимство е, че неговият инструментариум за комуникация е винаги актуален и на практика - безкраен. Освен това да не забравяме, че визуалният разказ е много по-близо до естествения начин на общуване днес, когато децата и тийнеджърите боравят повече с видео, отколкото с писмени текстове“.
CinEd продължава с пълна сила и през 2018 г. В платформата ще бъдат качени 3 нови филма със съответните педагогически и методически материали към тях. Очаква се броят на организираните до момента 500 прожекции в различните страни да нарасне двойно и емоцията на киното да влезе в още повече класни стаи.
Българските партньорите по проекта са убедени, че изграждането на вкус е процес, който трае години, трябва да се започне от най-ранна възраст и включването на киното в учебните програми е една от противоотровите на пошлостта, кича и чалга – културата.