Картините на Едуард Хопър оживяват във филм
Картините на Едуард Хопър ще оживеят във филма „Шърли: Представа за реалност”, който ще се прожектира на поляната зад Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (бул. Черни връх №2).
Прожекцията е на 29 септември от 19.30 часа, а вратите на музея ще бъдат отворени до 22:00 часа за посетители, които могат да разгледат и изложбата на Боряна Росса – „Обогатен реализъм”.
„Темата и на филма, и на изложбата е пряко свързана с допълнителните измерения на реалността около нас. Във филма „Шърли: Представа за реалност”, това са картините на Едуард Хопър, които оживяват и разказват история. Изложбата на Боряна Росса „Обогатен реализъм” пък носи различните формати на изразността чрез технологиите, характерни за съвременния свят”, сподели Надежда Джакова, куратор на изложбата и завеждащ филиала на Националната галерия.
Входът за събитието е свободен.
„Шърли: Представа за реалност”
Тринадесет картини на Едуард Хопър представят поредица моменти от живота на несъществуващата актриса Шърли, преплитайки се във впечатляващ синтез на изобразителното изкуство и киното, личната и политическата история.
Всеки откъс от професионалния и личния живот на Шърли от 30-те до 60-те години на миналия век си има точна дата. Времето винаги е 28 срещу 29 август в съответната година, а мястото се мени – от Париж, през Ню Йорк, до Кейп Код.
Шърли е освободена жена, която подлага на съмнение общоприетите роли в една връзка и размишлява над същността на театъра и политиката. Размислите й са представени като вътрешни монолози зад кадър. Всеки епизод започва с откъси от радиопредавания, които свързват личната история на Шърли със значими събития от американската история (Голямата депресия, Втората световна война, ерата на Маккарти, ерата на Кенеди, Движението за граждански права).
Боряна Росса – „Обогатен реализъм”
„Обогатен реализъм” е автобиографичен разказ, пресъздаден чрез живопис, фотография, видео, рисунки и документация на авторски пърформанси. Изложбата коментира въпроси за половата идентичност, сексуалността, социални теми като отчуждението, маргиналността и емиграцията.
„Възможността да видиш света през обектива на телефона си например и да взаимодействаш с дигитални места и същества (както в Покемон Го, може би най-популярното приложение на „обогатената реалност”) е също експресивна визуална метафора за всички наши взаимодействия с технологиите и на това как те влияят на живота ни”, споделя Боряна Росса.
Боряна Росса е родена в София през 1972 г., живее и работи в София и Ню Йорк. Работи в областта на пърформанса, филмa, фотографията, дигиталните изкуства, прави собствени кураторски проекти. Заедно с Олег Мавроматти основава група "Ултрафутуро" през 2004 г., с която участва в множество международни изложби.
Произведенията й са показвани в световно известни музеи и форуми като Музея за модерно изкуство (MUMOK) във Виена, Бруклинския музей в Ню Йорк, на 1-во и 2-ро Московско биенале, 1-во Балканско биенале - Солун и други.