OffNews.bg

Изкуството по написването на сценария за 'Борат 2'

Внимание - spoilers!

Писането на сценарий обичайно е спокоен и самотен процес, но за филм като "Борат 2" прилича повече на спорт, отбелязва Associated Press. 

Работата на деветимата номинирани за награда "Оскар" сценаристи на "Борат 2" започва по традиционния начин - обмен на идеи, чернова, четене на крайния резултат. Но веднага след като започнат снимките, никой не може да предвиди какво ще се случи: лак хората ще реагират на казашкото алтер его на Саша Барън Коен или какви странни обстоятелства могат да сполетят героя.

Докато Борат фучи по света, екип от сценаристи пътува заедно с него, пишейки и пренаписвайки променящия се сценарий. Да вземем например сценката, когато Саша Барън Коен влиза в петдневен локдаун с двама вярващи в конспиративната теория на QAnon. Антъни Хайнс, сценарист и продуцент на филма, стигнал до Коен, прокрадвайки се по стълба до спалнята му на втория етаж- като Сирано дьо Бержерак на комедията.

"Беше доста тъмно и опасно", споделя Хайнс, дългогодишен сътрудник на Коен.

"Трябваше да се кача по стълбата, да забия глава си в прозореца на спалнята на Борат - в 2 часа посред нощ, и да му прошепна някои насоки и идеи", разказва той. 

Както повечето неща, свързани с продължението на филма "Борат", номинацията за адаптиран сценарий за Academy Awards също беше необичайна. Рядко сценариите на масовите комедии се номинират. Това не се отнася за сюжетите и на двата филма "Борат". Деветимата сценаристи са най-номинираните в тази категория (когато спечели наградите на Гилдията на сценаристите, Барън Коен се пошегува, че това е така, защото 60% от гилдията работи върху филма.) Дори самото пълно наименование на филма е най-дългото в историята номинирано за Оскар - "Следващият филм на Борат: Доставка на изумителен подкуп за американския режим в полза на някога славната нация на Казахстан" (“Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan”).

Дан Майзер, Питър Байнхам, Дан Суимър, Джена Фридман и Нина Педрад са само част от сценаристите, работили по филма. 

"Ако спечелим, това ще увеличи огромната индустрия за производство на трофеи“, добави Хайнс шеговито. 

Можете да прочетете сценария на продължението на "Борат" в транскрипции и това само по себе си представлява невероятно преживяване. 

Има няколко сцени точно по сценарий, но писането на сюжета за "Борат" също означава да намираш начини да манипулираш истинския свят, да отгатваш реакциите на хората и да сглобиш тези "партизански срещи" в последователен разказ. Това добавя изключително много писане - далеч, много повече от за конвенционален филм“, добавя Антъни Хайнс.

Голяма част от това, което правят актьорите, никога не се показва на екрана, нито е заложено в проекта. Например, за да успеят да примамят Руди Джулиани за скандалната сцена в хотелската стая, сценаристите създават фалшив документален филм за коронавируса, наречен “Keeping America Alive: How Trump Defeated COVID”. След преглед на записа на филма от секретариата на Джулиани се съгласяват на интервюто, мислейки, че е свързано с филма. 

"Това само по себе си е процесът на писане. Това е като сценарий без сценарий, казва Хайнс. - Заснехме част от документалния филм с хора, които нямаше да присъстват в истинския филм - като 2-3 минутно клипче със записани реплики на глас зад кадър като например "Където Тръмп видя невидим враг, демократите видяха невидим приятел".

Понякога - особено по време на подготовката за изборите през 2020 г. - фарсът от реалния живот също може да изглежда като работа на сценаристите. Такъв е примерът с пресконференцията на Джулиани. 

Повечето сценаристи са ветерани от "Борат", много от тях се връщат към „Da Ali G Show“. Но продължението на филма води и нови хора в екипа. Това са Фридман, Педрад и Ерика Ривиноя. Техният принос е ключов за картографирането на пътуването на дъщерята на Борат Тутар през американския начин на живот и странния преход на Борат към това, което би могло да се нарече феминизъм. 

Но тъй като "Борат 2" е заснет тайно, участието във филмовия проект е малко объркващо. 

За да няма изтичане на информация, сценарият е кодиран. Името на Борат така и не се появява на страниците.

„Веднъж той е споменат като Серджо от Гватемала, след това беше Апу от Армения“, казва Хайнс. Накрая всички имена бяха объркани. Джони Маймуната например е споменат като Джереми Конът, допълва той. 

Фридман, ветеран от "Daily Show", отговоря за сцената в кризисния център за бременност. Там пастор Джонатан Брайт, подведен да смята, че Тутар е бременна от баща си, се обявява срещу аборта.

"Не мога да повярвам, че успяхме да заснемем сцената", казва Фридман.

"Спомням си, че имаше дискусия дали смятам, че ще намерим пастор, който да е ЗА кръвосмешението. Разчитайки на това, което знам za подобни места, отговорих: aбсолютно да", посочва тя.

Сценаристите проиграват предварително някои сцени с актьорите, за да предположат вероятните отговори на Борат. Но те се срещат и с много хора, които казват неща, за които човек не може да се подготви. Ако Борат държи огледало на американското общество, отражението често е непредсказуемо и тревожно.

Това включва пластичния хирург, д-р Чарлз Уолъс, посетен от Борат и Тутар, който откровено им казва, че би искал да спи с Тутар, ако Борат не беше там.

Плановете на сценаристите често се провалят. Заради пандемията се налага пренаписване на сюжета. Понякога хората дочуват разни неща, като че това е Барън Коен под прикритие. 

За сцената с Тутар на срещата на жените републиканци Борат е премахнат в последния момент, след като продуцентите са дочули нещо. В първия филм, сцена от възстановката на Гражданската война беше премахната след като един от участниците заподозрял Коен. 

Според сценаристите Коен винаги успява да намери начин да изпълни невероятните сцени, за които те мечтаят - сцени, които смятат невъзможни за изпълнение. Понякога те наблюдават чрез видеа на живо, друг път пък се крият в тълпата.

"Стоим там нервно, наблюдавайки колко от шегите ни са се получили, как вървят сцените, колко пъти ще си кажем "Направихме го". Имаме X и Y неща, които да се случат, казва един от сценаристите. - Това е като работата в банка. Като празник. Просто отиваш. Как се стигна до него? Никога в най-смелите си мечти не съм си представял това лудо нещо, за което сме писали, в крайна сметка да се случи."