ГЕРБ и ДПС ''усъвършенстват'' управленския модел на Национален фонд Култура
ГЕРБ и ДПС предлагат цялостна реформа на уредбата на Национален фонд "Култура", предвидена в Националния план за възстановяване и устойчивост. Предложението им мина с единодушна подкрепа на първо четене през ресорната комисия.
Законопроектът за промени в Закона за закрила и развитие на културата е внесен от Тома Биков, Любен Дилов-син, Радослава Чеканска, Дженал Яшар и Фатме Рамадан. В Националния план за възстановяване и устойчивост е заложена реформа на публичните разходи за култура в НФК.
ГЕРБ и ДПС предлагат промяна в механизмите за финансиране на културни организации, която те описват като "усъвършенстване на управленския модел на НФК". Даденият продукт или съдържание ще се финансира на конкурентен принцип.
Конкурсите ще се ползват като обща рамка за разходването на средствата по НФК, а бюджетът на НФК ще се обвърже с Министерството на културата. Общите условия за провеждане на конкурсите за финансиране ще се издават от министъра на културата.
Вносителите на законопроекта са заложили контролни механизми за отчетност на дейността на Фонда. Те предлагат Управителният съвет на НКФ да се състои от председател и 13 членове:
- по един представител от министерствата на културата, финансите, образованието, науката, туризма и външните работи;
- един представител, определен от Националното сдружение на общините в България, и 7 представители, определени от творчески организации, НПО и акадамични институции.
Тома Биков коментира, че цялостната идея е НФК да отговаря на новите реалности, които така или иначе вече са дошли, защото Фондът вече работи с доста повече пари, отколкото работеше преди.
На Управителния съвет на НФК му е изтекъл мандата. Сега той трябва да се смени по стария закон и после да се назначи по новия закон според правилото за конкурентния принцип, обясни Биков.
Зам.-министърът на културата Виктор Стоянов заяви, че законопроектът адресира установени слабости на досега действащия режим.
След като бе приет на първо четене, започва да тече общественото обсъждане. До края на годината законопроектът трябва да мине и през пленарната зала на първо четене, като ще му се даде максимален срок за промени между разглежданията му. На второ четене би трябвало да се гледа след Нова година.