Галерия от концерта на Лайбах в Северна Корея
Мини-турнето на словенските легенди Лайбах в Северна Корея вече започна, като групата изнесе първия си концерт днес, като им предстои още един утре - и двата пред 1500 души публика.
Ако досега новините за мини-турнето на индъстриъл бандата в Северна Корея са ви се стрували като добре замислена ПР-акция, то вече може да сте сигурни, че концертите на групата там ще се случат наистина.
Първият от тях бе днес, 19 август, в столицата Пхенян, който вече се състоя с огромен успех. Както стана ясно при анонсирането на обиколката в Северна Корея са възприели милитаристичния имидж на Лайбах като изключително идеологически подходящ, за да бъдат словенците първата чужда група в света с турне в страната.
Поводът за турнето е 35-тата годишнина на групата, като тя ще свири пред публиката както най-известните си произведения, така и традиционни севернокорейски песни.
Днес групата пусна и няколко съвсем скоро направени снимки на пред значими за местния режим сгради.
Лайбах е най-странната, най-коментираната и вероятно най-успешната група от бившия Източен блок. Това вероятно е единствената група в света, която е забранена още преди да бъде създадена - само заради плакатите, с които кани публика на първия си концерт в изоставена фабрика, за който съставът на групата още не е уточнен.
Забрана е наложена и заради името й - немското произношение на словенската столица Любляна.
Laibach са основатели на движението Neue Slovenische Kunst (Ново словенско изкуство) - най-силното интелектуално дисидентско течение в бившия соцлагер. Още по времето на Югославия обявяват, че създават своя виртуална държава без територия с името NSK и започват да издават паспорти за нея.
Най-честото обвинение срещу тях е, че проповядват фашизъм, на което отговарят: "Ние сме толкова фашисти, колкото Хитлер е художник".
Всъщност посланието на Лайбах е точно обратното на фашизма, но е доведено до такава крайност, че наистина е трудно разбираемо за ограничените им критикари.
Лайбах изследват границите, до които може да стигне психологията на тълпата. Концертите им са като учебник докъде може да се стигне със злоупотребата с пропагандата и манипулацията и безпощадно показват колко безпомощен може да бъде човек срещу тях.
Фронтменът на Лайбах винаги е с будьоновка. Запазена марка на концертите са двете барабанистки в кожени униформи, а в песните им най-често се редуват стихове на немски, английски и словенски, но също така и на други езици. Най-емблематичният им албум е Volk, познат в DVD-версията си и с името Divided States of America (Разделените щети на Америка). Всичките песни в него са кавъри на химни и популярни песни в претендиращи да са империи страни, използвани за надъхване и манипулация на населението.
Най-големият хит на групата също е кавър - потресаваща военна версия на леката песничка от 80-те Live Is Life, която във варианта на Лайбах се казва Opus Dei.
Запазена марка на концертите им са видео ефектите, гротескно подчертани и докарани до болка, в които една от най-честите теми е гаврата с големи световни марки и национални символи.
Един от най-големите им познавачи - Ричард Уолфсън пише за тях:
На първо място, те овладяват маниерите на врага, използвайки съблазнителите парадни украшения и символи на държавната власт, а после преувеличават всичко до ръба на пародията. След това обръщат фокуса към въпроси със силен обществен заряд – страхът на Запада от имигрантите от Източна Европа, игрите за власт в ЕС, аналогиите между западната демокрация и тоталитаризма.
Лайбах са групата, която най-силно е повлияла на далеч по-популярните от тях Rammstein. Рамщайн винаги признават това влияние и наричат Лайбах свои учители, макар че според най-верните фенове на словенците, популярната немска група е само бледо копие на оригинала.