OffNews.bg

Туроператори и фирми за бързи кредити масово газят правата на клиентите си с типовите договори

Всеки типов договор на фирми за бързи кредити или туроператори съдържа средно по пет неравноправни клаузи. Това показват данните след проверките на Комисията за защита на потребителите през последните 10 месеца, които бяха представени днес на конференция в Правец от председателя на Комисията Димитър Маргаритов и екип от КЗП.

Проверените са 98 договора, а откритите неравноправни клаузи са 513. При фирмите за бързи кредити най-често нарушенията касаят налагане на незаконни такси и комисиони, неоснователно обявяване на кредита за предсрочно изискуем, налагането на незаконни лихви.

При туроператорите и турагентите най-честите нарушения са свързани с освобождаване от отговорност на туроператора при неточно изпълнение на договора, предвиждане на промяна на цената и други съществени елементи от договора до последния момент, съкращаване на срока за рекламация и въвеждане на допълнителни незаконни условия.

През последните 10 месеца – от януари до края на октомври - Комисията е направила общо 31 694 инспекции в търговски и туристически обекти и в интернет пространството. Актовете са 2685. Обичайно актовете бяха около 10%, в случая имаме намаление на нарушенията, отбеляза Маргаритов.

Забранени са 105 опасни стоки, а три услуги са били временно спрени. При услугите става въпрос за батут в закрит увеселителен парк, водни пързалки в аквапарк и детска площадка, на която се предлагали услуги срещу заплащане.
За същия период са били забранени 225 нелоялни търговски практики, 123 туристически обекта са били временно затворени.

Хората са все по-склонни да реагират, като подадат сигнал или жалба при нередност, каза още председателят на КЗП и посочи, че за 10-те месеца са били получени 17 731 писмени жалби и сигнали и над 9000 обаждания на телефона на потребителя. В резултат на това са образувани 368 помирителни производства и са заведени 22 колективни иска.
По отношение на опасните стоки най-често те са стоки за деца – обувки, дрешки с връзки, стоки, имитиращи храни, лазерни продукти.

Средно с около 5% са се увеличили нарушенията при договорите от разстояние и извън търговския обект благодарение главно на мобилните оператори, които предлагат все повече оферти по телефона например за интернет или телевизия, отбеляза Емилия Елчинова, главен директор “Контрол на пазара”.
Други нарушения тук касаят здравните беседи, на които се обещават нереални положителни ефекти при прилагането на дадени продукти за здраве, отбеляза Маргаритов.