Как да избегнем капана на фалшивите стоки в интернет
Как да се разпознаем фалшивата стока и да се предпазим от такава покупка? Съвети как да се ориентираме публикува днес Европейският потребителски център в България, а поводът за това бе излизането на доклада "Въздействието на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите в Европа", изготвен от мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net).
Традиционно фалшификатите са насочени към сектора с по-луксозни продукти, но напоследък такива има и в областта на лекарствата, козметиката, детските играчни, обувките, автомобилните части, показали данните.
Има хора, които искат съответната скъпа марка на ниска цена и не проверяват дали стоката е истинска. ECC-Net обаче съветва да не се купуват фалшиви стоки, защото те могат да са вредни за здравето и безопасността (лекарства, играчки), а крият и финансови рискове. Митническите служби например могат да унищожат фалшивата стока и клиентът да не получи поръчаното и платеното. Друг риск крие и фактът, че търговците, които продават фалшиви стоки не са склонни да спазват правото на двугодишна гаранция в Европейския съюз.
Ето и 10-те съвета на ECC-Net:
Проверете идентичността на продавача;
Потърсете мненията на други потребители;
Проверете дали на сайта има знаци за доверие;
Преценете визията на сайта като цяло;
Проверете правата на потребителите, обявени на сайта;
Проверете изображенията на продуктите;
Вижте цените на стоките;
Проверете официалния сайт на марката за оторизирани продавачи или такива, включени в черен списък;
Плащайте по сигурен начин;
Обърнете внимание на рециклираните продукти.
Оттам дават препоръки и на хората, които вече са купили фалшива стока. Ето какви са те:
Свържете се с продавача в писмена форма. Обяснете, че вашата поръчка е конфискувана на митницата, че не искате нова стока от същия вид, а претендирате за възстановяване на сумата.
Ако сте платили с кредитна карта, свържете се с вашата банка и поискайте процедура за оспорване на плащането и връщане на сумата.
Ако притежателят на правата предяви претенции към вас, отговорете му писмено, че вие сте си поръчали стоката за персонална употреба и оспорвате жалбата.
Европейски потребителски център България предлага безплатно информация и съвети по извънсъдебни трансгранични потребителски въпроси. ЕПЦ България е част от мрежа от 30 центъра в ЕС, Исландия и Норвегия, които работят заедно, за да разрешават потребителски спорове по доброволен път. В България ЕПЦ е към Комисията за защита на потребителите.