БТК осъдена за сключване на договори по телефона
Върховният административен съд потвърди решение на Комисията за защита на потребителите срещу БТК (Vivacom), съобщи КЗП.
То е за нелоялна търговска практика при сключване на договори от разстояние. След решението от БТК обжалвали. ВАС отхвърля жалбата като неоснователна и оставя в сила решението на КЗП.
Телекомуникационната компания е осъдена, защото неин служител предложил по телефона на клиент на БТК да продължи договора си чрез сключването на нов договор "от разстояние". Човекът се съгласил, а от БТК го уверили, че ще получи договора си до края на работната седмица с куриер. Клиентът получил не едно, а две писма. Те посочвали различни начални дати на сключването на договора.
"По такъв начин потребителят е в затруднение да разбере кога точно е сключен договорът от разстояние и съответно да се възползва от правото си на отказ от него. Срокът за анулирането му без неустойки е 7 работни дни от получаване на съответното писмо и не по-късно от 14 календарни дни от датата на разговора. При две начални дати на договора, обаче, срокът за отказ също изтича на две различни дати. Освен това, изпращането на две писма за писмено потвърждаване оставя впечатление у потребителя, че са сключени два отделни договора за една и съща услуга от две различни дати", пишат от КЗП.
Клиентът подал жалба в КЗП и след проверка председателят на КЗП Веселин Златев издал заповед за забрана на нелоялната практика.
Потвърдени от ВАС са още няколко вида нелоялни практики на същия телеком при сключване на договор от разстояние, съобщи още КЗП.
Една от тях забранява на БТК да сключва договор "от разстояние" въпреки отказа на клиента от такъв. В конкретния случай клиентът е бил ощетен от мобилния оператор, от който му съобщили, че за да развали въпросния договор, трябва да плати неустойка - оставащите до изтичането на договора месечни вноски.
БТК е осъдена и заради сключване на договори от разстояние с хора в пенсионна възраст.
Тази нелоялна практика експлоатира тяхната уязвимост, пишат от КЗП.
"За тях сключването на договори от разстояние е непозната практика и те очакват, че ще дадат окончателното си решение едва когато такъв да им се предостави в писмен вид и той бъде подписан двустранно. От друга страна, поради евентуални проблеми със здравословното им състояние, е възможно те да не могат да вземат адекватно решение".
Трета нелоялна практика на „БТК” АД се изразява отново в отправяне на предложение за договор по телефона, последвано от залепването на стикер на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на входната врата или другаде (нерегламентирано къде), че лицето има пратка, с което телекомът счита, че е изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.
Така пратката не може да достигне навреме до потребителите и това ги лишава както от възможността да се запознаят с конкретните условия на договора преди да решат дали да се обвържат със задълженията по него, така и от правото им да се откажат от сключения договор в дадения за това срок.
Още една нелоялна практика на същия телеком, потвърдена от ВАС, представлява сключване на договор от разстояние за услуга с дадени параметри и впоследствие предоставяне на такава с други. Параметрите на доставяната услуга са описани в писмена информация, която обаче се представя на потребителя едва след сключването на договора.
Търговецът е обжалвал заповедите за забрана на всяка една от описаните по горе нелоялни практики, като всяка от жалбите е отхвърлена от ВАС.
Решенията на ВАС за цитираните нелоялни практики са окончателни и не подлежат на обжалване.