OffNews.bg

България лидер в ЕС по залавяне на опасни стоки

„Държим лидерска позиция в Топ 5 от европейските страни по залавянето и забраната на опасни стоки", заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в интервю за "Нощен хоризонт" по БНР.

Той поясни, че фактът, че страната ни е външна граница на ЕС предполага да сме малко по-рискова територия и заради това трябва да бъдем бдителни.

"Има различни стандарти, в ЕС те са по-високи. Всяка стока, която стъпва на наша територия, трябва да отговаря на европейските стандарти", обясни Маргаритов и допълни, че по-голямата част от вредните продукти произхождат от страни извън ЕС.

Основно опасните стоки, които се унищожават след установяването им, са свързани с отглеждането и възпитанието на децата.

Фокусът на проверките на Комисията през настоящия зимен сезон е върху ски пистите и като цяло върху туристическия продукт.

От КЗП проверяват дали пистите са приведени в съответствие с изискванията на новата наредба, която въвежда единен стандарт за информацията, която трябва да бъде предоставена на туристите на всяка ски писта. По такъв начин се преодолява доскоро съществуващият проблем на различните писти да се поставят различни обозначения, което понякога затрудняваше туристите.

Председателят на КЗП призова потребителите да бъдат активни и да подават сигнали, когато смятат, че правата им са били нарушени.

"Нека потребителите бъдат активни и да подават сигнали. Ние осъществяваме и планирани кампании, но пулсът се напипва тогава, когато живият живот извиква хипотезите. Според мен това е валидно като цяло за обществения живот – да бъдем разумни граждани, които да се учат от грешките си, да черпят от натрупания опит и да търсят разумното надграждане в позитивната посока”, каза той.

Той добави, че санкциите за нарушителите също са важни, тъй като действат дисциплиниращо на търговците.

„Ако ние продължим да възпитаваме по линия на превенцията това поведение у българския потребител, много бързо и самите търговци ще разберат, че има граници на това как можеш да се опитваш да спекулираш с доверието на хората и с икономическите им възможности. Тук е и от наша страна иновационният подход. Даваме си сметка, че ако методично, системно и правилно обясним на тези, които предлагат на потребителите стоки и услуги, особено на по-малките, какви са правилата и колко е важно и за бизнеса им да ги спазват, убеден съм, че ще го възприемат като подход. Дори да има манталитетна особеност, която да ни тласка все към това да направим някоя дребна хитринка, с малко работа в тази посока, тя може да бъде преодоляна и да тръгнем по пътя на разумното надграждане и на търсенето на позитивното общуване на този терен”, коментира Маргаритов.