OffNews.bg

Татяна Дончева: Играем чисто - вървим от врата на врата и убеждаваме хората

В местните избори изобилстват всевъзможни комбинации и коалиции, които нямат никаква връзка с реалността. Едната част от тези коалиции са чисти трансфери на регистрации, където някой ви дава регистрацията и без да има нито един човек, някакви хора с тази регистрация си правят отборче, заяви в интервю за OFFNews.bg председателят на „Движение 21" Татяна Дончева.

Споделяте ли мнението, че този път кампанията за местните избори беше изключително вяла?

Човек като участва в кампанията - както аз съм навъртяла 8000 километра за три седмици – той няма време кога да гледа противниците, няма време да гледа кампанията, няма време да гледа хроники. Той има просто един график, по който тича. Нас ни интересува да стигнем до колкото се може повече хора, тъй като миналия път ние фокусирахме изключително кампанията като централно излъчване, не сме могли преди една година да направим реална кампания в София. Не сме могли да стигнем до малките села и градове. Сега разширяваме влиянието, разширяваме листите с кандидати, разширяваме общините – едната част от тях са примерно свързани със села - където те вече дават възможност за пробив, когато вървят в комплект общински кмет, листа общински съветници и селски кметове в общината, това на практика означава пълно покритие на общината. Не можем да го направим стопроцентово, може би на този етап и ГЕРБ и БСП също не могат да го направят стопроцентово. А това, към което сме се стремили и което сме спазили, е първо да се постигне ново ниво на идентификация на партията - да участваме в много голяма част от общините под абревиатурата Д 21. Постигнали сме го, имаме 883 кандидати за съветници и 22 - за кметове на общини, и 93 - за селски кметове с тази абревиатура. Само на пет места участваме с коалиционни кандидати за кметове и на 8 места с коалиционни листи.

Това означава, че минаваме на следващ етап от идентификацията на партията и от покритието на страната. Събирането на салони дори, срещата с избиратели, това е сериозно предизвикателство. Интернет кампанията е на ново ниво, миналата година беше само през централизиран сайт. Сега е и през 28 регионални сайта, където нашите кандидати от съответните региони трябваше да си снимат, да си пускат клипове, да си пускат съобщения, да си пускат дописки. Това е сериозна работа, защото в момента при монопола върху медийния пазар и върху ключовите телевизии става непосилно за една политическа сила извън ГЕРБ, дори и за БСП е непосилно, да поддържа информационен поток.

Би Ти Ви само в хода на кампанията направи тарифата си в праймтайма 12 000 лева за 30 секунди излъчване на клип. Кой има достъп, кой има такива пари? Това прави политиката недостъпна. За да можем да влезем в един разумен бюджет, ние искаме от нашите хора по региони да стигнат до всеки човек, да стигнат лично, тъй като това е единственото безплатно нещо. Местните медии да се използват, доколкото ги има, възможно най-пестеливо. Но те да могат да стигнат до всеки човек, използвайки лични срещи. От врата на врата, няма как иначе.

Как да си обясним факта, че все още няма публично оповестени социологически изследвания за електоралните нагласи?

Според мен няма проучвания. И ще ви кажа защо. В местните избори изобилстват всевъзможни комбинации и коалиции, които нямат никаква връзка с никакъв жив живот. Кого да премерите? Едната част от тези коалиции са чисти трансфери на регистрации, където някой ви дава регистрацията и без да има нито един човек, някакви хора с тази регистрация си правят отборче. Какво да измери социологията?

Но за София, Пловдив, Варна също няма.

Там също изобилстват такива формирования и никой не може да каже докъде те ще се сработят и докъде не.

В началото на кампанията в интервю за OFFNews казахте, че за първи път има реална опасност от хаос в местните избори. Oще ли има подобен риск?

Искам да видя гласуването в неделя. Значи има брой бюлетини, който за селата се счита голям. Хайде, ако за градските хора, които ще трябва да гласуват и за районни кметове – в Пловдив, Варна и в София, считаме, че ще се справят със задачата, независимо, че бюлетините ще бъдат много обемисти. Един приятел ми каза един виц преди малко. ТЕЛК спря да работи. Нямало опашка, защото куцо, кьораво и сакато тръгнало да става общински съветници.

Вие виждате в София какво изобилие на билбордове, в които някой ви приканва да гласувате за него с преференция. Тази преференция, според мен, сега е на път да забие ново ниво на израждане. Когато хората от една листа, вместо да бъдат съотборници, почват да воюват помежду си.

Имахте 40 000 гласа на парламентарните избори. Колко очаквате на 25 октомври?

Няколко пъти увеличаване на номиналните гласове - това е и смисълът да се играе чисто - в голямата част от страната. Ние играем в коалиции там, където сме крайно нестабилни като структури - имаме хора, но те не стават за листа, нито да извадят кампания. На останалите места ще искаме да вкараме съветници, някъде – групи съветници и то в областни градове, включително и в София, и във Варна, и общински кметове, и селски кметове. И оттам нататък отиваме в новата фаза, когато ще искаме вече покриване на цялата страна със структури, увеличаване на мрежа от структури, там където в областите сме стъпили на 3-4 места.

Къде ще вземете повече гласове - в Габрово или в Трявна?

В Трявна относително. А повече гласове ще вземем в Габрово, защото е по-голям районът. Но процентът в Трявна ще бъде по-висок.