OffNews.bg

"С билет за рейса на театър, с карта за 1 г. - без синя зона за колата"

- Г-н Прошков, защо искате пак да сте общински съветник, не сте от хората, които няма какво да работят?

- Имам хубава професия, инженер съм, но съдбата ме хвърли преди 8 години в битка за "Лозенец", спечелих изборите за кмет на района, след това бях един мандат общински съветник и зам.-председател на Столичния общински съвет - познавам повечето проблеми на града и работя по решението им. Искам да продължа да правя общинска политика, защото върша това добре, почтено и компетентно. Работя по всички проблеми на столицата съвестно, такава ми е и нагласата, и професията - управление на системи. Старая се да наложа малко по-технократски, не толкова политизиран подход при решаване на местните проблеми. 

- Кои?

- Имам няколко приоритета – намаляване на автомобилния трафик, намаляване на шумовите замърсявания, въвеждането на виртуални карти с информация за гражданите. Но един от основните ми приоритети е да работя за това София да стане електронна община. Сега много теми в работата на общинския съвет не стават достояние на обществото. Това е едно от нещата, които искам да се променят. Важно е СОС и дейността му да станат публични, защото се приемат промени, решения, които променят средата около нас. Давам пример - ако сега влезете в сайта на съвета, горе има едно поле "търси". Търсете! Ако напишете "бюджет, ще ви излезе страница с надпис "грешка". Тоест - трябва да се направи първо един читав сайт, на който хората да получат ясна и достъпна информация, а не да трябва да знаят номер и дата на заседание, за да се опитат да открият интересуващия ги въпрос. Така и СОС ще бъде много по-контролиран и отговорен в управлението на града.

- Едва ли много от хората, които живеят в София, мислят, че информацията се намира толкова трудно по случайност, а не с цел да се прикрие нещо?

- Така е. Много пъти съм поставял въпроса да се направи система за информиране на гражданите. Много искам СОС да спре да публикува всички свои материали в размазано сканиран вид, от който не можеш да прочетеш нищо. Ако все пак намерите документ за бюджетните разходи, ще се затрудните много да разберете нещо.
Искам в следващия мандат да постигнем поне това - да влезе човек в сайта, да „цъкне“, например, Сердика, зелена система, и да разбере колко градинки са оправени, как, срещу колко пари. Или - Възраждане, ремонти на тротоари - колко, кога, къде... Да бъде човешко и нормално поднесено. Така човек ще разбере, че общината прави много добри неща. Нелеп е разговорът за електронна община, при положение, че като отвориш сайта й, искаш да го затвориш мигновено. 

- Това е една от прагматичните цели - ваша и на РБ, а политическата? 

Разбира се, че Реформаторският блок има и политически цели на вота - освен да стигнем до балотаж с изключителния ни кандидат проф. Лилков, да постигнем максимален резултат за листата ни, която се състои от доста симпатични млади и интересни хора, професионалисти, решили да се занимават с обществена дейност. Надяваме се, че ще имаме решителен глас в следващия СОС, за да можем да направим нещата, за които говорим. 

- За какво Ви хвалят хората в "Лозенец" след управлението Ви като кмет? И за какво Ви критикуват?

Хвалят ме за нещата, за които съм имал правомощия да направя като районен кмет. Успяхме, с моя екип, да направим харченето на бюджета рационално, да направим десетина детски площадки, градинки, проектирахме нова детска градина на юг от Зоопарка. Водих лични битки срещу застроителни планове, срещу недоброто почистване на района, срещу неясните критерии за разпределяне на инвестициите в града. Премахнах обедната почивка на деловодството, удължих работното време на администрацията в един ден от седмицата, защото и гражданите работят. Направих информацията в общината по-достъпна за гражданите и непрекъснато се борех за повече проекти и финансиране за района си. 
Упреци получавах за всичко, за което нямах правомощия. Но слава богу, до ден днешен си вървя из квартала спокойно. Единственото, което може да ме умори понякога е бавното придвижване, защото си говоря с много хора по улиците. Говорим за малките неща, които водят до големи промени. Не поемам и сега обещания към хората за големи визионерски неща - оставил съм това на кандидатите за кмет. Освен за информираност, ще натискам и да направим виртуални карти на всичко, което се случва в София. 

Виртуални карти на задръствания, ремонти...?

И на шумовите замърсявания - живеем в град, в който шумът съкращава живота ни с няколко години при равни други условия. Карти за електромагнитните лъчения, за ремонтите в града - къде ще се копае, колко време, да си прецениш маршрутите, сроковете за изпълнение. Карти в реално време кога се движат машините за сметоизвозване в съответния квартал. Втората ми голяма кауза е намаляване на автомобилния трафик в София, особено в централната му част. 

И как ще стане това? 

И морков, и тояга трябва да се прилагат. Общината направи доста за решаване на този проблем, но все още има доста и замърсяване, и шум, и невъзможност да се придвижваме нормално. Трябва да се ускори изграждането на система за придвижване на надземните транспортни средства, които да не бъдат спирани от автомобилите. Става дума за бус ленти и освобождаване на трамвайните линии от коли. Както и да се доизгради информационната система от табла по спирките. И нещо, което общината не успя да направи, аз съм сред основните поддръжници на тази идея - интегрирана билетна система, изцяло електронна. 
Целта е тя да тарифира справедливо пътуванията на хората, защото сега и за една спирка, и за един час се плаща една цена. Не става дума за увеличение на цената, а за честно отношение и стимули за ползване на транспорта. И второ - допуск на гражданите, които купят абонаментни карти, до всички паркинги на общината, до всички услуги от културната сфера, където да се ползват отстъпки. Това е стара идея, но е хубава - с електронния си билет да отидеш на театър, на изложба с отстъпка. Трябва да проведем дебат как точно да се случват нещата, но за това ни трябва първо да въведем технологията. Тя ще ни направи свободни и да направим справедлива система, да дадем възможност за много по-евтино пътуване на тези, които са редовни в градския транспорт. И да стимулираме купуване на карти, не еднократен билет - тези с дупченето са архаизъм като телефоните с шайби от едно време и са основен инструмент за гратисчиите.
За да слязат хората от колите, не е достатъчно само метрото. То е важно и значимо постижение, но засега с него всъщност преместихме хората от един вид транспорт в друг. Тези, които до вчера са ползвали трамвай, тролей или автобус, сега се возят с метрото. Но не свалихме почти никой от автомобила. А и хората, които са по-отдалечени от метрото, не го ползват, защото не променихме транспортната схема на София, така че да създадем условия за довеждане на хората от вътрешнокварталните пространства до основните оси на метрото.

Автобуси да свързват кварталните улици с метрото? 

Инвестираме, все още, само в големи машини за превозване, в големи машини за сметоизвозване, но не мислим за квартала. В доста европейски градове има малки автобуси, които обират пътникопотока в квартала, има малки сметоизвозващи и снегопочистващи машини за кварталите, така че през зимата да не чистим само големите булеварди. 
Тоест целият фокус - и моят, и на Реформаторския блок, е да обърнем политиката към всекидневните битови проблеми на хората, а не само да инвестираме в хъбове, в големи транспортни проекти, в кръстовища, които са добри, но не разтоварват трафика. Трафикът е като газ, колкото се разширява пространството, той го изпълва цялото. Ще предложа през следващия мандат, ако бъда избран за общински съветник, притежателите на годишни абонаментни карти да паркират безплатно или на преференциални цени там, където домуват автомобилите им. 

Имате предвид синя и зелена зона? 

Да, защото сега не бонифицираме по никакъв начин софиянци, които имат автомобил пред къщата си, но го ползват за извънградските си пътувания, а всеки ден се возят в градския транспорт. Имат месечна или годишна карта, а плащат и стикера за паркиране. Можем да им предложим бонус за това, че не замърсяват въздуха, намаляват шума, като не карат автомобила си в града. Смятам, че трябва да има доста бонуси, не само рестриктивни мерки.

Така ли ще се борите София да стане по-тих град? 

Шумът наистина е огромен проблем в София. Заявих го през лятото на заседание на СОС, ще поискам общината да инициира и промени в Закона за устройство на територията, така че всяка инфраструктурна инициатива в града да бъде оценявана и за бъдещото шумово замърсяване. Искам всеки столичанин - чрез виртуалните карти, за които говорихме, ако има малко бебе например и иска да знае кога в квартала му ще има концерти или фойерверки, да може да се регистрира с имейла си на сайта на общината и да каже - искам да получавам информация по този и този въпрос. Това е изключително евтино и лесно решение. Важно е да се спазва и наредбата, но затова трябва да се увеличи звеното за сигурност. Това са сред най-важните идеи на колегите от Реформаторския блок, не само мои. 

Какво РБ ще счита за успех на изборите? 

В София има над 100 000 души, които търсят в наше лице свое представителство в управлението на София. Нашата воля и убеденост е, че присъствието ни като по-голяма и по-силна група в общинския съвет ще вкара в дневния ред на общината отдавна забравени теми, които да направят града по-удобен, по-сигурен и по-ефективен. Залогът за тези избори за нас е максимално представителство в Столичния общински съвет. Имаме качествени кандидати и призоваваме хората да използват възможността да избират преференциално. Това ще даде възможност избирателите да държат конретно отчетни съветниците, които са подкрепили. 

В личен план, предвиждам да комуникирам с хората чрез туитър, фейсбук или други платформи, които ползвам, по време на сесиите на СОС. Ще призова и групата на реформаторите, млади и технологични хора, да го правим всички. Така че някой, който слуша дебата и е запознат с проблема, да може по време на заседанието да вземе отношение чрез мен или избрания от него съветник.

Местни избори 2015