OffNews.bg

ГЕРБ-СДС и ''Възраждане'' харчат най-много за медийна реклама, заедно са дали над половин милион

Към 22 март, 10 дни преди изборите, партиите са дали 1 309 062 лв. без ДДС за медийна реклама, сочат данните на Института за развитие на публичната среда (ИРПС).

Най-скъпа е рекламата на коалицията ГЕРБ-СДС, разходвали 256 420 лв., следвани от Възраждане с 250 976 лв. Два пъти по-малко са отделили за медии от коалицията Продължаваме промяната – Демократична България – 133 671 лв. След тях се нареждат от ДПС – 124 480 лв. и БСП за България – 84 399 лв. До 22 март двата инициативни комитета, издигнали кандидати в Ловеч и Варна и 3 формации – коалицията Неутрална България (Атака, Русофили, Комунисти), БСДД – Български Съюз за Директна Демокрация и Социалистическа партия Български път).

Средствата за медийно отразяване са нараснали с около 400 хил. лв. във втората част от кампанията. Така разходите за реклама в настоящата кампания продължават да са едни от най-ниските от 2014 г. насам.

Основната част от разходите на ГЕРБ-СДС са инвестирани в телевизиите БНТ и bTV и вестниците 24 часа и Труд. Възраждане са насочили най-много средства в Евроком, БНТ и bTV. От Продължаваме Промяната – Демократична България са предпочели в най-голяма степен отново обществената телевизия БНТ, както и 24 часа и сайта Novini.bg.

Приходите на медиите

И в средата на кампанията начело по приходи остава БНТ със 395 248 лв. (или 30% от всички средства). Към 22-и март телевизията има сключени договори с общо 12 формации. На второ място, но с близо два пъти по-малко привлечени средства, е ТВ Евроком с 210 410 лв. Следват в. 24 часа – 127 533 лв. и bTV – 85 226 лв. Другата голяма частна телевизия у нас – Nova, има само един сключен договор с партия Възраждане на стойност 8 514 лв. Това я отрежда едва на 19-о място сред доставчиците на медийни услуги.

Продължава практиката за сключване на безвъзмездни договори за обслужване на партиите. Много са и безплатните възможности, които медиите предлагат, за да привлекат някои от участниците да разпространяват посланията си в техния ефир. Безплатни форми, освен в БНТ, която по правило трябва да предоставя такива, са налице и в телевизиите ⅞ и Евроком. Ако партийната телевизия дава безплатно време за реклама само на Има такъв народ, част от членовете на която са и нейни основатели, то Евроком рекламира без заплащане формации от широк политически спектър. Договори за безплатна реклама с тази телевизия са сключили партиите КОД (Консервативно Обединение на Десницата), Народна партия Истината и само истината, Българско Национално Обединение, ВЪН от ЕС и НАТО и Български национален съюз – НД, както и коалициите Продължаваме промяната – Демократична България и Левицата!

Продължава да е неясно какви точно услуги получават кандидатите в замяна на тези безплатни форми в частните медии, но очевидно този тип отразяване продължава да се ползва с голям интерес и през настоящата кампания.

Една четвърт от включените в мониторинга доставчици на медийни услуги към този момент (това са медиите – Скат, Focus-news.bg, Радио Фокус, в. Борба, в. Старозагорски новини, Webcafe, в. Ние, в. Арда NEWS) не са публикували данни за сключени договори. И отново, липсата на публикувани договори не значи, че на страниците им няма рекламни банери или друг тип агитационно съдържание.

Не е нова и практиката да се “публикуват” договори, чиито детайли – например за заплатените суми за реклама, да са умишлено неясни. Такъв подход са използвали от в. Черноморски фар, където въпреки че има договори с ГЕРБ-СДС и Български Възход, не може да стане ясно за какви стойности са те:

В обхвата на изследването попадат официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.