OffNews.bg

1 162 000 лв. похарчиха партиите за реклама в медиите за 10 дни

Десет дни след началото на предизборната кампания партиите са похарчили общо 1 162 000 лева за реклама в медиите.

Това показват междинните резултати от мониторинга на Института за развитие на публичната среда по отношение на средствата за медийно отразяване на предизборната кампания. Данните са с актуалност към 5 март 2017 г.

Изборният кодекс изисква данните за сключените договори между медии и участници в изборите да се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и да се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Тъй като тепърва ще постъпва още информация за сключени договори, Институтът за развитие на публичната среда ще излезе с публикации по темата и на 15 и 24 март, както и ще следи за даренията в предизборната кампания.

В мониторинга са включени 11 регистрирани за парламентарните избори политически партии и 9 коалиции. Наблюдението обхваща сайтовете на 44 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 3 радиостанции, 17 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.

Към 5 март 27 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Останалите 17 медии нямат сключени договори с участниците в предизборната надпревара или не са публикували такива.

Според публикуваните данни за договори в 27-те медии, десет от регистрираните в кампанията субекта не са изразходвали средства за медийна кампания. Това са, както следва: ПП ДРОМ, ПП Движение за радикална промяна Българската пролет, ПП Движение Напред България, ПП Български Демократичен Център – БДЦ, Партия на ЗЕЛЕНИТЕ, ПП Възраждане, КП Движение Да България (Зелените, ДЕОС), КП КОЙ – Българската левица и Зелена партия, ПП Национална Републиканска Партия и ПП Българско национално обединение.

Прави впечатление, че четири от тези формации – ПП Движение за радикална промяна Българската пролет, ПП Възраждане, КП КОЙ – Българската левица и Зелена партия и ПП Българско национално обединение имат сключени договори за безвъзмездно отразяване с ТВ Евроком, отбелязват от Института за развитие на публичната среда.

Останалите 10 формации, които през изминалия период са сключили договори с мониторираните медии, са разходвали общо 1 161 959.82 лв. (без ДДС).

Към 5 март най-много средства за отразяването на предизборната кампания са вложили от щаба на ГЕРБ – 509 183.50 лв. (без ДДС) – това са почти половината от всички похарчени средства в кампанията до момента.

На второ място по отделени средства в предизборната кампания е коалиция БСП за България – 216 150.64 лв. (без ДДС), а на трето – КП Обединени Патриоти – НФСБ, АТАКА и ВМРО – 106 781. 06 лв. (без ДДС).

От публикуваните до този момент договори става ясно, че bTV (178 418.10 лв. без ДДС) e привлякла най-много средства за отразяване на кампанията, следвана от БНТ (145 646.67 лв. без ДДС) и в. 24 часа (109 166.66 лв. без ДДС).

Справка с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че само 5 от 20 политически субекта са декларирали получаването на парични дарения – коалиция АБВ-Движение 21, коалиция БСП за България, коалиция Движение Да България (Зелените, ДЕОС), партия Движение за радикална промяна българската пролет и коалиция Реформаторски блок – Глас народен.

Всяко получено дарение трябва да се декларира в 7-дневен срок от получаването му.

Към този момент най-много дарения за кампанията си са привлекли от коалиция АБВ-Движение 21 – 72 550 лв. В допълнение към тази сума, средства в размер на 41 800 лв. са дарили и кандидатите.

Според Изборния кодекс партиите може да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партията, средства на кандидатите и дарения от физически лица.

Коалициите от своя страна, могат да финансира предизборната си кампания със собствени средства на партиите, които участват в нея, средства на кандидатите и дарения от физически лица, направени на партията в коалицията, която е определена да отговаря за приходите, разходите и счетоводната отчетност на коалицията, свързани с кампанията й.