Владимир Тодоров: Плащат 50 000 лв. за смачкан джип, но отказват 10 000 за смазани крака
Задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще поскъпне поне с 10% от 2012 г., а от 2013 г. може да се въведе система, която да задължава рисковите шофьори да плащат по-скъпа застраховка.
За коментар по темата Оffroad-Bulgaria потърси Владимир Тодоров - председател на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи. Тодоров е юрист и застраховател. Основава асоциацията преди 6 г., след като баща му остава инвалид след катастрофа.
- Г-н Тодоров, основателно ли е искането застраховката "Гражданска отговорност" да поскъпне с 10% от януари?
- В България цената й е много ниска, така че според мен е редно да се качи. След като вдигат цената й, е редно и обезщетенията да са по-големи. Но това няма да се усети веднага. България е страната с най-ниски цени за гражданска, но и обезщетения са малки.
- Застрахователите оправдават качването на цените с румънците, които купували от България коли, застраховали ги тук и твърде често катастрофирали с тях.
- Това не може да е причината за увеличението на цените, но наистина има такива румънци. Болката на застрахователите идва от там, че тук "Гражданската отговорност" им е продадена за 200 лв., а като катастрофират в Румъния, застрахователите им изплащат много по-висока сума.
- Вярно ли е, че от 2013 година ще се въведе система, чрез която рисковите шофьори ще плащат по-скъпа "Гражданска отговорност".
- Тази система се нарича Бонус-Малус. И според мен е много справедлива. Основата на застраховането е оценката на риска, така че е редно рисковите шофьори да плащат повече. В Германия примерните водачи плащат 400 евро, а хулиганите на пътя - 1200 евро. Точно така трябва да е и в България. Вариант за подобна диференциация е и въвеждането на точковата система, предложена от нашата асоциация. При нея колкото по-малко точки имаш в талона, толкова по-скъпа застраховка плащаш.
- По какви критерии се определя дали един шофьор е рисков?
- Статистиката показва, че младите шофьори са рискови, защото нямат опит - 25% от тях участват в ПТП. Колкото повече опит имат, толкова по-ниско рискови са. Има значение и дали един шофьор, например за изтеклата година, е бил хванат в нарушение 10 пъти. При толкова нарушение е ясно, че въпросният шофьор е рисков и трябва да плаща повече.
- Жените рискови шофьори ли са?
- Като цяло жените са по-дисциплинирани, като изключим това, че си слагат червило по светофарите и в рискова ситуация се паникьосват повече. Но статистиката показва, че те предизвикват по-малко катастрофи. Има данни, които сочат, че жените пешеходки ги блъскат по-често коли, защото са по-разсеяни.
- А пенсионерите?
- Възрастните хора са малко по-рискови - те също са разсеяни, някои не дочуват и не виждат добре. За да няма неправоспособни шофьори в САЩ, има проверочни шофьорски изпити на всеки 10 години. Тук също трябва да се въведат.
- Защо всъщност е важно сключването на застраховка „Гражданска отговорност“? Какво точно поема тя?
- Важно е, защото при ПТП тя поема три неща. Първо, тя покрива обезщетенията за трайни увреждания. Второто нещо, което поема, са медицинските разноски, болничният престой и т.н. Ако хората имат документ за направените медицинските разходи, застрахователя ги покрива.
Проблемът е, че масово шофьорите не знаят това и не взимат касови бележки или фактури от лечебните заведения. Ако пътния инцидент е довел до фатален край, застрахователите покриват и разходите по погребението.
Третото е пропуснатите ползи. Това означава, че ако човек е със заплата 1000 лева, но след катастрофата е 4 месеца в отпуск по болест, болничните покриват 80%, а застрахователят трябва да изплати останалите 20%. За да си получи обезщетението, човек трябва да знае, че има право на него и да си го поиска в строго фиксиран и регламентиран ред. След това се водят преговори със застрахователите и след няколко месеца е възможно обезщетението да се получи. Процедурата не е проста и лесна.
- Колко често застрахователите не изплащат обезщетение на пострадалите? Как се измъкват?
- Застрахователите си измислят хиляди бюрократични пречки, за да не плащат. Когато отиде пострадал при тях, му дават списък с около 30 документа, които трябва да донесе, за да си получи обезщетението. Много често хората се отказват да ги събират, защото това отнема много време.
Въпросните документи са от дознанието, от прокуратурата и ако човек сам трябва да ги събира, това може да му коства години. Другото, което правят, е да не дадат списъка в началото, а всеки път, когато човек отиде с поръчаните документи, му казват, че са необходими и други. В резултат започва едно безкрайно лутане.
Имахме наскоро случай, при който на пострадал пешеходец искаха акта от полицията на шофьора, който го е ударил. Това е безумие, защото той няма как да разполага с този документ.
Застрахователите поставят неизпълними изисквания, за да не изплатят обезщетенията на пострадалите. За съжаление, дори когато събереш всички документи, може да не ти се изплати цялата компенсация. Тогава има два варианта – човек или просто да се откаже, или да заведе дело срещу застрахователя. Но едно дело може да отнеме години и никой не ти дава гаранция, че ще го спечелиш. Има фирми които плащат 50 хил. лева за смачкан джип, но отказват да платят 10 хил. лева за смазани крака.
- Колко дължими застраховки не са изплатени?
- Няма такава статистика, но има друга, според която 25% от шофьори нямат "Гражданска отговорност". Тоест от 3 млн. коли 600 000 са без застраховка.