Татяна Иванова: Резолюцията за частната охранителна дейност е предпоставка за нормативен и пазарен хаос
Европейският парламент прие резолюция за частните охранителни компании, с която се дава зелена светлина за "износа" на охранителна дейност зад граница при воденето на военни действия. Смесването на дейностите на частните охранителни дружества с частните военноохранителни дружества предизвика реакция сред част от евродепутатите, които определиха резолюцията като опит за "приватизация на войната" с цел да не се натоварват националните бюджети и да не се отчитат жертви при военни действия. По повод резолюцията ответна реакция се появи и в браншовите организации у нас. Потърсихме за коментар Татяна Иванова - изпълнителен директор на Индустриален клъстер сигурност, член на Съвета на председателите и секретар на Комитет „Сигурност" при Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес.
Каква е позицията ви за резолюцията на ЕП за частната охранителна дейност?
Индустриален клъстер Сигурност вече има изготвена позиция, която е изцяло негативна. Ние не сме съгласни с резолюцията, тъй като в нея има смесване на документи, касаещи от една страна сектора на частните услуги за сигурност – частните охранителни дружества (ЧОД) и от друга страна на частните военноохранителни компании (ЧВОК). Разликата между дейностите на двата вида компании е огромна. Работата на частните охранителни дружества е регламентирана почти навсякъде в Европа и тя е на територията на съответната държава член, докато частните военноохранителни компании, както чухме и от дебатите в Европейския парламент, работят извън територията на ЕС и се занимават с омиротворителни акции, които не са приоритет на ЧОД.
Смесването на документи, на изисквания, на стандарти, на принципи и дейности и слагането под един общ знаменател на частните охранителни компании и частните военноохранителни компании е тотална грешка.
Каква е правната сила на резолюцията и как тя ще се отрази на охранителната дейност в България?
Резолюцията е основа за Европейската комисия и е със задължителен характер. На тази база трябва да се изработи директива или съответен документ, който е посочен в резолюцията, за регламентация. С нея се предвижда и създаването на Зелена книга с добрите практики и стандарти в сектора. За мен това ще е книга на лобизма.
В чия полза?
В полза на по-силните държави или на определени интереси, но не мога да го твърдя със сигурност.
Много е интересна еволюцията на тази резолюция. Разработването й беше започнало през февруари месец по собствена инициатива на комисията по външни работи на Европейския парламент. И тук стигаме до логичния въпрос: Защо комисията по външни работи? Това е равносилно на това нашето външно министерство да разработи нормативна база за частната охранителна дейност. Частната охранителна дейност като сектор, съгласно Евростат и директивата за услугите, това са търговски дружества, които работят под лиценз. Същото е и на европейско ниво. Там комисията по конкурентоспособност и комисията по правосъдие и вътрешни работи са органите, които разработват тези дейности. Това е заложено и в Европейската стратегия за развитие на частната индустрия за сигурност, в екшън плана за иновативна и конкурентоспособна индустрия за частни услуги за сигурност. И никъде там не се говори за частни военноохранителни компании.
На територията на България действат ли такива компании?
Категорично, не.
Това е посочено и в решение на Министерски съвет от 19 декември 2012 година, когато правителството на Бойко Борисов с присъединява към документа от Монтрьо. Въпросният документ съдържа добрите практики и определя как се прилага дейността на частните военноохранителни компании съгласно международното право, когато те работят в зона на въоръжен конфликт. Правителството ни се присъединява към този документ, като изрично се посочва, че той се отнася до приложимите задължения, съгласно международното право и добрите практики в дейността на частни военноохранителни компании, когато участват във въоръжени конфликти и че на територията на страната не действат такива дружества.
Факт е, че в България няма такива компании. Факт е, че в България секторът на частните услуги за сигурност и частната охранителна дейност е един доста добре развит сектор, независимо, че все още има огромен дефицит в нормативната уредба и т.н. Но не може да се прави едно такова смесване на икономическа дейност с паравоенни компании.
Какво е вашето заключение - целенасочено ли е направено това смесване или просто става въпрос за некомпетентност? Все пак в подкрепа на резолюцията се изказа върховният представител на Европейския съюз по въпросите на външните работи и политиката на сигурност Федерика Могерини.
Според нас първо недостатъчно широко е обсъдена темата.
Притеснителен е и фактът, че при прегледа на документите се появява т.нар. кодекс на поведение на доставчиците на частни услуги за сигурност на една швейцарска асоциация, регистрирана в частна полза. Това е обикновена неправителствена организация, която се издържа от членски внос, дарения и грантове. Сред документите, с които се прави опит да се наложи резолюцията, е и кодексът на тази асоциация.
Факт е, че Швейцария има свой закон за частната охранителна дейност едва през 2015 г. Второ, такъв кодекс може да бъде изготвен, от която и да е българска неправителствена организация, работеща в сферата. Въпросът е защо се налага българският бранш да се съобразява с кодекс, разработен от чужда неправителствена организация при законодателство, действащо на територията на друга държава? Как тогава ще бъде приложим този кодекс?
Също така – съгласно този кодекс, одит за прилагането му се прави всяка година срещу заплащане.
Няма как да се имплементира директно един кодекс в държави с различни нормативи и ако щете – социално-икономически условия.
Друго притеснение е и това, че се смесват стандарти. Например по отношение на компаниите предоставящи СОТ дейности – стандартите за тях са поставени наравно със стандартите за частните военни компании. Това няма как да стане. От едната страна са паравоенни образувания от другата бизнес компании работещи при специфични условия
Което отново ни води до въпроса – дават ли се допълнителни правомощия на частните охранителни компании с тази резолюция?
Аз не съм убедена, че евродепутатите са наясно изобщо какво приемат. Съдейки по изказванията им, много малко хора се изказаха професионално. Поради простата причина, че и в България битува мнението, че частната охранителна дейност едва ли не е отдел в МВР. Много малко хора се съобразяват с това, че все пак ние сме бизнес, който работи под определен режим. Така че, не съм убедена, че те въобще са се консултирали с представители на бизнеса в отделните държави.
Нас не са ни търсили. Аз лично потърсих българския евродепутат Андрей Новаков, който е подкрепил резолюцията при обсъждането й в комисия. Изпратих му становище малко преди гласуването. Отговорът беше, че тепърва българските евродепутати ще формират мнение.
Тоест от българска страна резолюцията е подкрепена без да има формирано мнение по нея...
Тя е подкрепена в комисия без да има формирано мнение. Някой просто е натиснал бутончето „За“.
Какъв очаквате да бъде резултатът от приемането на резолюцията?
Очаквам хаос. Прието е, че в България е най-ниска данъчната ставка и икономическите условия са благоприятни. Може да се появят компании или ще бъдат създадени такива компании, като ще се тръгне към едно смесване на дейности. Защо да не се появят и едни ловци на глави за частните военноохранителни компании? Ще се създаде още по-голям хаос на пазара на обществените поръчки.
Чисто икономически на сектора това може да се отрази заради отлива на кадри например. Знаем, че у нас работната ръка е евтина, а при появата на частни военноохранителни компании например, това може да доведе до отлив на кадри от българските компании.
Да не говорим за посочените в резолюцията цифри, които са само за частния охранителен сектор в Европа и пазарен дял. Проблемите, които ще се появят са много и трябва да се реагира своевременно, все пак да не забравяме че доставяме услуги за сигурност и сме естествения партньор на МВР. Просто трябва да се чуят професионалистите в сектора и да се изготви ясна и точна позиция на България.