Собственикът на BiT Миро Янев: Купихме телевизията с бизнес заем и собствени средства, Гергов няма участие
Разговаряме с тв продуцента Миро Янев, който придоби 100% от телевизия BiT с компанията си "Интерактив ТВ Системс България" АД. Какви са плановете му за телевизията и защо още с идването си споря всички предавания в програмата?
- Защо решихте да инвестирате в телевизията?
Защото от две години се опитваме да положим основите на работещ бизнес модел за създаване на дигитално съдържание и смятаме, че пазарът, не само в България, се намира в онази специфична точка от развитието си, когато хем е уморен от традиционна телевизия, хем не е готов да скочи в изцяло новата дигитална форма. Това е онзи момент, в който се появяват хибридните модели, комбиниращи най-добрите елементи от старото и новото. Те дават време и на зрителите, и на пазара, да се приспособят и преминат в новата епоха.
- Каква е инвестицията в сделката?
За добре технически оборудвана, действаща телевизия с професионален екип, инвестицията не е никак голяма. За размерите на нашата дигитална компания, обаче, инвестицията е солидна. По тази причина за нас успехът на Българска Интерактивна Телевизия е жизнено важен.
- Какъв е източникът ѝ?
Собствени средства и бизнес заем.
- Защо избрахте този подход – да свалите ударно всички предавания?
Защото старият проект, макар и обществено значим, беше финансово неуспешен. Оцеляването на телевизията минава едновременно през оптимизация на разходите и съществено увеличение на приходите, като същевременно се запази общественото доверие, спечелено в годините. За да постигнем тази нелека задача, нашето намерение е да създаваме съдържание от нов тип с различни елементи за всички популярни платформи и така да умножим източниците на приходи. Освен това, имаме нужда и от по-млада аудитория, която е много по-търсена от рекламодателите. Това означава, че всяко едно съществуващо предаване трябва да премине през внимателен анализ и преработка. Много е трудно паралелно да се създава съдържание и да се работи творчески по трансформацията на множество предавания в кратки срокове. Затова е по-добре целият наличен ресурс да се фокусира само в подготовката на новия проект.
- Ще продължите ли да работите със Сашо Диков и Ралица Василева и ако да, под каква форма?
От медиите разбрах, че Сашо Диков е подал оставка на предишните собственици още преди да се срещнем и да разговаряме за новия проект. Проведохме среща и обменихме мнения и идеи. Нашето желание е да продължим да работим със Сашо, той е едно от знаковите лица на Би Ай Ти, но в крайна сметка зависи и от неговите планове и желания. Още не съм разговарял с Ралица Василева.
- Участвал ли е Красимир Гергов в някакъв етап на сключване на сделката?
Познавам Красимир Гергов от много години. Още докато следвах маркетинг и реклама в Американския университет в Благоевград, работих известно време в структурата на агенция КРЕС. Добри приятели сме, и аз ще разчитам на неговите съвети и помощ, когато сме готови да предложим новия си продукт на рекламодателите в България. По същия начин, ще разчитам на съвети и помощ и от много други хора, с които сме работили заедно през годините. В телевизията Красимир Гергов няма участие.
- Има ли Делян Пеевски някакво участие?
Не, не познавам Делян Пеевски.
- Ще разкриете ли в аванс някои от идеите си за новата програмна схема?
Да, новата схема ще се отличава с елементи, които дават огромното предимство на интернет пред традиционната телевизия като динамика, енергия и постоянна обратна връзка. На практика, голяма част от съдържанието ще се управлява от интересите и желанията на аудиторията. За да стимулираме зрителите да ни следят във всички платформи, ще произвеждаме съдържание, което се прелива и допълва. Голяма роля ще играе и вторият екран. Ще атакуваме нестандартни времеви ниши, които не са заети от големите телевизии, както и нестандартни форми за поднасяне на съдържанието.
- Планирате ли промени в новините? Каква тежест ще имат те в новия формат на телевизията?
Планираме да създадем целодневен новинарски цикъл, който да се допълва постоянно, подобно на интернет цикъла. Поднасянето на обективна и своевременна информация на зрителите ще остане запазена марка на канала.
- Ще има ли нови публицистични предавания?
Разбира се. Но те трябва да успеят да разширят аудиторията си и да разчупят стандартния формат “говорещи глави”, за да привлекат и задържат взискателната млада аудитория.