Румен Гечев: Новият дълг е уникален инструмент на наглостта
Правителството изненадващо реши да тегли нов дълг от 8 млрд. евро. или 16 млрд. лв. Това стана ясно днес чрез програмата на извънредно заседание на парламентарната бюджетна комисия (беше отложено за утре заради гласуването на Закона за МВР), където ще се гласува проект на ратификация на договор между държавата и четири международни банки - Citigroup Global Markets Ltd., HSBC Plc., Societe Generale и Unicredit Bank AG, е подписан от правителството на 6 февруари. Те ще управляват средносрочната облигационна програма на правителството, която предвижда емитиране на нов дълг от 8 милиарда евро през следващите 3 години. Румен Гечев от БСП, който е зам.-председател на бюджетната комисия обяви, че опозицията е била изненадана от тази точка, за която не са получили почти никаква информация. Според него причина да се тегли този дълг е желанието на правителството да си осигури комфорт за следващите 3 години. OFFNews потърси Румен Гечев за допълнителен коментар по темата.
- Г-н Гечев защо според вас така бързо и изненадващо се прокарва през парламента ратификацията за нов дълг от 8 млрд. евро или 16 млрд. лв.?
- Има два основни въпроса. Единият е, че се иска извънредно заседание на бюджетната комисия от вчера за днес - вчера по късни доби получаваме дневен ред, което само по себе си е съмнително. Кое налага в една държава екстремно да се разглежда нов дълг от 8 млрд. евро, това е умопомрачително. Ние за други решения имаме по две седмици, нали затова имаме сътрудници, нали парламентаристите се съветват съветват с експерти в съответната област, да се направят разчети.
Това бързане показва, че управляващите искат да скрият нещо. Това е опит с натискане на копчетата да си прокарат тези 8 мрд. евро, които да им осигурят финансов комфорт в управлението, но за сметка на българските данъкоплатци.
Освен това аз съм заместник-председател на бюджетната комисия и представлявам най-голямата опозиционна партия, даже не са вдигнали телефона да ме информират, да попитат. Това само по себе си е скандално. Не може държавата да се управлява с взимане на решения в последния момент за такива огромни суми заем.
- Досега теглен ли е толкова голям външен заем?
- Досега заем от 16 млрд. лв. не е гласуван от българския парламент. Ние ще сезираме Конституционния съд, ако те си позволят това да влезе в пленарна зала. Ще пледирам въобще да си изтеглят предложението, тъй като комисията няма право да гласува тези 8 млрд. евро, тъй като те касаят бъдещи бюджетни периоди. Има международна практика, България има Конституция, ние в момента не можем да гласуваме държавен дълг за 2016 г. и за 2017 г. Няма такава практика. те искат да подпишем празен чек, тоест да предрешим бюджетите за 16-та и 17-та година.
- Менда Стоянова обяви, че повечето пари са за обслужване на стари дългове.
- Ние нямаме такива дългове, не им излиза сметката. Второ - какво става с вътрешния дълг. Ако това, което казват е вярно, а то не е, те си подсигуряват плащането на един дълг и оставят другия чек свободен - за вътрешния дълг. Пак казвам - няма такава процедура, ние не можем да гласуваме дългове за 2016,г., 2017 г и т.н.
Госпожа Стоянова се опитва да омекоти удара, казвайки, че има средносрочна програма. къде е тази програма. Тя явно е дълбоко засекретена. Никога не сме обсъждали средносрочна програма на правителството. Има прогноза на правителството като всяка година за бюджет 2015 г., но ние не сме гласували прогнози, ние сме гласували бюджет 2015 г. и ако отворите Закона за бюджета там няма прогнози, защото никъде по света не се гласуват прогнози. Това е абсурдно.
Едно е прогноза, друго е програма, но това правителство не е внасяло в парламента никаква средносрочна програма. Той и да внесе, програмите не се гласуват за бъдещи години по отношение на външния дълг, а се гласуват за всяка година в Закона за бюджета. Така е в българия, в Бангладеш, в Германия, в САЩ, в целия свят е така.
Те се опитват в момента да налагат някаква нечувана практика.
- Стоянова каза, че това е нов инструмент - програма за финансиране чрез външен дълг. Знаете ли какъв може да бъде този нов инструмент?
- Това не е нов инструмент, това е уникален инструмент на наглостта, когато се управлява външния дълг. Уникален е, защото дори в Бангладеш няма такъв инструмент. Уникален е, наистина се предлага уникален инструмент, но той не е приемлив.
- Какъв е резмерът на външния дълг и какъв процент е от БВП?
- Като процент от БВП ние вече гоним 22-23%. Приели сме в бюджета за 2015 г., че ние ще останем с дълг под 30% от БВП, но с тези 8 млрд. евро, които те искат да теглят, плюс вътрешен дълг, който те няма как да не теглят, ние ще прескочим тази бариера и ще до 60%.
Ние алармирахме, още когато публикуваха програмата на това правителство. Това според мен не е програма, това е сбор от мечти. Там няма никакви ресурси за осигуряване на тази програма. В тази т. нар. програма те са написали, че правителството ще направи възможното да спазим критерия от Маастрихт, който е външен дълг и вътрешен държавен 60% от БВП. Тоест тези тези синковци какво правят - те от сега ни казват, че те ще използват възможността да запълнят дълга до 60%.
Няколко правителства държат дълга рекордно нисък спрямо БВП, а те искат да се възползват от това, така както олупаха 4 млрд. лв. от 8 млрд. лв. държавния резерв, сега искат да използват това, което сме постигнали като икономии и да изиграят и последния коз на България. Искат да управляват 2-3 години, да хвърлят кърпата на тепиха и да се оправят следващите, но вече с огромен държавен дълг.
През 2015 г. плащаме 1 млрд. лв. лихви по държавния дълг на България, по един милиард лихви плащаме всяка година, че той толкова е бюджетът за отбрана на България.
- Новият дълг може ли да доведе до някакви наказателни процедури или други негативни последствия?
Възможно е. Ние затова искаме да видим разчети. какво става с бюджетния дефицит на страната, как ще се разпределят плащанията по този дълг следващите години, защото това ще влезе в разходната част на бюджета. Ние нямаме никакви разчети, това е другият скандал.