Мартина Ненова: Децата трябва да се занимават с изкуство от 4-годишни
В последно време все повече се разискват темите за алтернативно образование, както и че понякога традиционната училищна система не е достатъчна, за да се развие едно дете напълно като човек.
Появяват се всякакви странни мнения и курсове, но без съмнение сред най-популярните и разумни методи е този на прочутия музикант Пол Маккартни, според когото изкуството е в основата на изграждането на бъдещите професионалисти и личности.
От известно време школата на британеца намери своето място и в България, след като неин филиал бе основан от Мартина Ненова, която се зае с идеята да възпитава бъдещите поколения от 4 до 19-годишна възраст във важността на изкуството.
За да разберете повече за идеите на Маккартни, ви представяме кратък разговор с Мартина Ненова и нейната школа за деца.
Защо решихте да приложите тук принципите на Пол Маккартни, които той използва в детската си школа към академията си по изкуства в Ливъпрул?
Избрах да наложа принципите на Пол Маккартни у нас, тъй като ми харесва неговият подход към разбирането на изкуство и обучението по изкуство. Според него, децата още от 4-годишна възраст трябва да се занимават през свободното си време с изкуство – през уикенда или след училище. Именно затова той създава съботно-неделна школа за артистични умения за деца към академията си за сценични изкуства в Ливърпул. Възприемайки изкуството като част от свободното си време, детето по-леко прониква в същината му и приема позитивите му за оформяне на характера и личността си. А именно – развива се креативност, фантазия, способност да се изразява и вербално, и невербално, както и получава един общ душевен комфорт, по-рядко се притеснява и лесно се социализира.
В Щатите смятат, че още от 3-годишна възраст децата трябва да се занимават с танци, пеене и т.н. Има изследване, че най-добрите лидери и бизнесмени стават от хора, които като малки са се занимавали с изкуство.
Децата в школата на Маккартни, и при мен, учат едновременно пеене, танци и актьорско майсторство. Тази симбиоза развива в тях повече умения и ги отваря в по-голяма степен към разбирането на изкуството и изразяването на езика му.
Важно ли е децата да са възрастово разделени по време на обучение в изкуства?
Децата започват да се занимават с изкуство от 4-годишна възраст, като този обучителен период може да продължи до 19-годишна възраст. Именно заради това в нашата школа децата са от 4 до 19-годишни. По принцип е хубаво да са разделени възрастово, тъй като за всяка възраст си има специфични особености. Например при Пол Маккартни и съответно в нашия филиал, децата са разделени в класове – 2-6 години, 7-15 години и 16-19 години. Но за разлика от Англия, тук децата получават общо 3 часа занимания, включващи вокален педагог, учене на хореография и на актьорско майсторство. Но самото смесване на възрасти по време на почивки и в общи проекти – например концерти, представления, е желателно и изключително полезно. Общуването между поколенията дава добри резултати в усъвършенстване на комуникацията, като премахва притесненията и границите в детската психика.
Какви трябва да са преподавателите по изкуства – ерудити, млади хора?
Преподавателите трябва да се ерудити или хора, които умеят да се разбират с деца. За мен е гордост, че в моята школа работят специалисти като Иван Джамбазов – човек с дългогодишен опит в дублажа и в историята на нашето кино, обхващаща поколения. За мен е гордост , че работя и с Ники Априлов, може би най-добрият специалист в сценичната работа с деца.
Изявата трябва ли да бъде част от обучението?
Един от основните принципи на Пол Маккартни е, че децата трябва да се изявяват от малки. Показването на това, което могат и са научили, им помага да затвърждават полученото до момента и да искат да натрупат още знания и умения. При нас например правим мюзикъли („Али Баба и разбойниците“ вече обикаля театралните сцени на столицата), в които участват деца на всякакви възрасти. Нерядко участваме и в международни конкурси – има деца, които сме пращали в детски конкурси в Сан Ремо, Рим. Имаме курс по анимация, от който се получи авторско филмче на деца от 11 до 16 години, което сега ще участва на международния филмов фестивал в Сиатъл. Изявата е много важна, децата непрекъснато трябва да са със съзнанието, че се оценява трудът им и че публиката ги желае и харесва.
Има теория, че всяко дете може да прояви талант. Вярно ли е?
Всяко дете има много таланти, които просто трябва да се развият. Свидетел съм и на това, че едно дете, дори да не може да пее, може да се научи да музицира правилно с времето. Детето се учи и от наблюдения. Ники Априлов накара едно детенце само да наблюдава спектакъла и впоследствие то влезе изключително бързо в роля. Децата са лесно възприемчиви и имат много енергия, която трябва да изразходват под всякаква форма. Лятното училище, на което ги водим в Ливърпул, ги интегрира още повече в социализирания живот, възпитава тяхната самостоятелност, тъй като там те спят буквално в студентски общежития, заедно решаваме какъв бюджет за храна и къде е най-разумно да го изразходим през деня и др.