Красимир Янков: Опитни полицаи напускат, това е много по-голям проблем от протестите им
Депутатът от БСП и член на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в интервю за OFFNews.
Г-н Янков, резервите на БСП към бюджета за МВР са, че парите отново са недостатъчни и че не е ясно как ще бъдат разпределени средствата за увеличение на заплатите. За поредна година обаче бюджетът на МВР расте нагоре, а униформените полицаи очевидно не достигат. Не трябва ли парите по-скоро да се съкратят?
Полицаите протестират отдавна с искане за 15% увеличение на заплатите със стара дата, от средата на 2017 г. Исканията им са справедливи, защото размерът на заплатите им ги причислява към групата на “работещите бедни”, и то за категория труд с висок риск за живота и здравето. При съществуващия недокоплект полицаите покриват и смени на липсващите в щата без да получават нужните компенсации, което предполага по-голямата им натовареност.
От половин година, поредният министър на ГЕРБ се прави на неразбиращ какво е основанието за претенцията на служителите за увеличение на заплатите. В новия бюджет е заложено някакво увеличение, но то ще бъде “по преценка”, а не за всички полицаи, и в него не е включена компенсация за второто полугодие на 2017 г., за което бяха поредицата протести на всички сектори в системата на МВР.
Ако продължи с такива темпове негативната пропорция между постъпващи и напускащи, има вероятност МВР скоро да не е в състояние да покрива в пълен размер задълженията си, заради нарастващия недокоплект. Това ще се случи неизбежно, ако не се преосмисли важността на нормалното функциониране на националната сигурност и вътрешен ред и това не получи отражение за подобряване на социалния статус и издигане престижа на професията на полицая.
Недоволството на служителите няма ли да дестабилизира системата?
Едва ли българският полицай би предприел действия, които целенасочено да целят дестабилизация. Но всяко търпение си има граници. Ако положението им е безизходно и за да осигурят семействата си, опитни полицаи напускат, това е много по-голям проблем от протестните им действия, които вярвам, че са съобразени с преките им служебни задължения.
Готово ли е МВР да подсигури охраната на председателството?
Това трябва да отговорят министърът и екипът му. В охраната ще са ангажирани и други служби, които са доказали с професионализма и опита си, че България може да гарантира надеждност при провеждане на мащабни форуми. Все пак, ако се върнем към проблема с недокомплекта, охраната на периметъра около НДК и трасетата, както и хотелите, където ще бъдат настанени командированите участници, ще пренасочи неминуемо доста от състава от регулярните им задължения за доста дълъг период.
В момента текат и назначения на лица по трудови правоотношения в МВР – това опит да се реши проблема с недостига на полицаи ли е?
Тази практика бе въведена по времето на министър Бъчварова и още тогава реагирах, че това не е адекватно решение. Извършват се икономии, но това намалява капацитета на щатния състав с назначение на пенсионирани служители и бивши служители на МО, като охранители обезпечаващи пропусквателния режим дори на сградата на МВР.
Имате критики и към създаването на ново държавно предприятие в МВР. Какви са основанията за тях?
МВР получава бюджет наред с другите си задачи да извършва и административни услуги на гражданите. Извеждането на тези дейности в отделно предприятие ще доведе до допълнително заплащане от гражданите, а те чрез данъците си покриват бюджета на МВР.
Другият въпрос е, че дейностите, включително охранителната, при извеждането им от МВР се създава предпоставка да бъдат приватизирани. Заради занижаване на професионалните критерии, подбора и подготовка на кадрите, това може да се превърне в заплаха за националната сигурност. Виждате какви са посегателствата върху лекари и други болнични служители, макар да има налична охрана от охранителни фирми. Респектът и възможностите за реакция правят присъствието на полицая в много по-голяма степен надеждно.
Според вас има ли връзка между промените в Закона за МВР и новия Закон за частната охранителна дейност?
Частните охранители вече в пъти надхвърлят като брой полицейския щат в МВР. Би следвало в действията между полицията и частните охранителни фирми да се търси форма на синергия. Такова взаимодействие е задължително примерно на територията на курортните комплекси.
Новият закон за частните охранители ще бъде ли от полза за сектора или ще задълбочи проблемите в сектора?
С мотив, че предложения закон ще е устойчив във времето и ще дава сигурност, както на операторите в сектора, така и на ползвателите на услуги, ГЕРБ правят пропагандата за законодателната дейност на правителството на Бойко Борисов. Няма променена философия като законотворчество.
Има ли война между президента и управляващите на тема служби и конкретно по отношение на ДАТО и НСО?
Това не е тема, която трябва да обсъждат политиците депутати. Ние създаваме закони. В тях точно е разписано, кой за какво отговаря и какви правомощия има. Под никаква форма не е редно да се говори за “войни” между институциите. Ако някоя институция се опитва да препятства работата на друга си има процедура, по която нещата да бъдат регулирани.
Това, че председателят на ДАТО беше на поста си дълго време без указ до какви правни последици ще доведе? Подобен е и случаят с шефа на НСО. Очаквате ли да бъде сменен?
НСО е служба под контрола на Президента. Началникът на службата би следвало да е посочен от него. В президентската администрация има щат за достатъчен брой служители, които да съблюдават законово установените процедури, както и да съветват Президента, относно спазване на сроковете.