Как шеф от транспортното министерство уреди шофьора си с милиони от БДЖ
Християн Кръстев е бивш изпълнителен директор на БДЖ и един от безспорните авторитети в жп сектора у нас. OFFNews го потърси за коментар по темата с некачествените ремонти в БДЖ, чрез които се пилеят милиони на българските данъкоплатци. А той ни обясни една откровенно корупционна схема - как професионалистите се отстраняват и поръчки за милиони левове отиват в ръцете на шофьора на чиновника, който дава и отнема жп лицензите у нас.
Ето разговора ни с него:
- Г-н Кръстев, след репортажа на Марин Николов от Нова телевизия отново се заговори за некачествените ремонти в БДЖ, а те влияят директно върху живота и здравето на хората, които пътуват с влак.
- Да, така е.
- Недоверието е голямо!
- Напълно съм съгласен.
- Как се стигна дотук?
- Не се купуват резервни части. Второто е, че висшите ръководители нямат интерес да контролират ремонтите или не го разбират. Инженерите, които знаеха и можеха, вече ги няма. Едни бяха уволнени, други - пенсионирани. Няма капацитет кой да го върши. Един пример - в Локомотивно депо-София от 120 души ремонтен персонал сега са останали по 8 на смяна. Иде реч за т. нар. "куцо, кьораво и сакато". Няма къде другаде да си намерят работа.
Обществените поръчки се започват и се отменят непрекъснато, включително и тази за ремонта на влаковете "Сименс" за 137 млн. лева. Тези влакове така или иначе ще спрат, защото в рамките на две или три години нищо не се прави. Първо, не се купуват части, за да се поддържат. Второ, чака се обществената поръчка. Трето, такъв сервиз за ремонта на тези мотриси в България не съществува след намаляването на персонала в депо Варна, което бе базирано специално за тази цел.
По локомотивите също не се прави нищо. Няма доставени части и няма поставени задачи кой какво да прави. Преди бяха специализирани и всичко се знаеше - базата в Стара Загора прави дизелови локомотиви от тази серия, Горна Оряховица - друга, какво се случва в Депо София... В депото в Подуяне не е останало почти нищо - хората са напуснали, а които са останали са тотално демотивирани.
- Но по странен начин се появи една частна компания, която да прави ремонтите и поддръжката на локомотивите - "Жп Тракция".
- Това е новосъздадена частна компания, в появата на която няма нищо случайно и странно. Наеха едно хале в Кремиковци преди две години. Нямаха никакво оборудване вътре и абсолютно нищо, но веднага получиха лиценз.
- На базата на какво?
- На база на нищо! На база на едно наето хале - без работници, без машини, без никой. Но там връзката не е случайна и малка.
- Какво имате предвид?
- Управляващ и собственик на фирмата е шофьорът на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Васко Василев.
- Казвате, че тази фирма няма нищо и че шефът на ИАЖА дава лиценз на шофьора си, но онзи ден директорът на БДЖ Владимир Владимиров се появява по телевизията и обясняваше как това е единствената компания, която може да прави ремонт и поддръжка на локомотиви?
- Да, точно така е. Директорът на лицензиращия орган дава лиценз само на шофьора си Николай Кръстев. На тези, които могат да свършат работата, им отказва. На другите две фирми им отнеха лицензите. Едната е БДЖ-Кончар, другата - "Експрес Сервиз" в Русе.
- Това не мирише ли на корупция?
- Не само че мирише, а е задължително прокуратурата оттук да започне.
- Как така им се отнемат лицензите при положение, че заводът в Русе в момента произвежда маневрени локомотиви за жп гигант като германската "Дойче бан"?
- Доколкото знам те изнасят локомотиви в цяла Западна Европа, влючително Великобритания, Швейцария... Изнасят и в Азия, а на международното жп изложение в Берлин всяка година имат щанд.
- И какво излиза - можеш да развиваш бизнес с целия свят, но не и да участваш в обществени поръчки на БДЖ?
- Ами точно това се получи! Да. Без лиценз нямат право да участват в търговете и така единствената фирма, която остава е новосъздадената "Жп Тракция".
- На шофьора на железопътната администрация, която дава и отнема лицензите?
- Точно така.
- Е, добре. По този случай прокуратурата дали е сезирана?
- Мисля, че двете потърпевши фирми - "БДЖ-Кончар" и "Експрес Сервиз" са подали сигнали, защото те са заинтересовани и ощетени.
- Тука абсурдът е още по-голям като се има предвид, че самата БДЖ държи половината от собствеността в "БДЖ-Кончар".
- Да, но някой е решил, че тази фирма не трябва да има лиценз и трябва да бъде ликвидирана.
- Звучи шокиращо!
- Колкото и абсурдно да звучи, това е истината.
- Министър Московски обяви, че по време на управлението на ГЕРБ БДЖ се подобрили много. Че дълговете намалели, че загубата спаднала. Как ще го коментирате?
- Заемите се изплащат, но това не е заслуга на ГЕРБ. По време на правителството на Пламен Орешарски дълговете намаляха със 145 милиона лева, а по време на управлението на служебното правителство - с още 60 милиона.
- И все пак какво да броим на сметката на управлението на Московски и ГЕРБ?
- При тях пътниците на БДЖ са намалели три пъти, а товарите са намалели 4 пъти само за последните две години и половина. Това е успешното управление на ГЕРБ.
- А субсидията от държавата?
- Преди идването на власт на първото правителство на Бойко Борисов тя бе 120-130 милиона лева, сега е 176 милиона лева. Увеличена е. Заемите се връщат с част от субсидията и с капиталовия трансфер, който пак е от държавата. Нищо повече! Никакви изкарани пари от дружеството.
- Значи, ако намалим още малко влаковете и откажем още повече хората от услугите на БДЖ, то компанията съвсем скоро ще стане печеливша!
- Гарантирано! Ако спрем напълно влаковете, след три месеца БДЖ ще е печеливша! Съвсем отделен въпрос е че пътническите превози са социална услуга на държавата.
- Тази социална услуга напоследък става все по-несоциална и непривлекателна. Въпрос на време ли е да хлопнем кепенците?
- Времето съвсем е наближило според мен. Владимир Владимиров за трети път се завръща в ръководството на БДЖ с този екип и за трети път успешно проваля министъра си.