OffNews.bg

Как кръговото поскъпна 7-8 пъти и може ли да спре източването на Приморско. Интервю с кандидата за кмет Стоян Василев

Със Стоян Василев се познаваме отдавна, затова си говорим на "ти". Вероятно повечето читетели знаят, че OFFNews.bg се роди от Форума OFFRoad-Bulgaria.com. А Форумът всяка година в Приморско прави събор, на който се събират членовете му. В продължение на много години Стоян Василев беше основният организатор на Събора.

А ако имате усещане, че Стоян много ви напомня на някого, паметта не ви лъже. Неговият брат Здравко беше победител в Биг Брадър преди много години, когато форматът за пръв път се излъчи в България.

Публикуваме разговора с него със съкращения, пълният разговор вижте във видеото. И не забравяйте да се абонирате за канала на OFFNews в YouTube.

Когато станеш кмет, ще има ли още събори на OFFRoad-Bulgaria в Приморско?

Категорично да. Радвам се, че този събор се наложи, провежда се всяка година по едно и също време и наистина може да бъде наречен традиционен национален офроуд събор. Надявам се да успея да реализирам всички идеи, които имам, да направим този събор още по-голям, по-популярен, по-гледаем, да привлечем повече зрители и участници и да стане международен. Радвам се, че моята идея да има мероприятия в края на активния сезон и преди да започне учебната година, се запази и тя работи. Това са част от идеите, които имам за разширяване на сезона - различни спорни и културни мероприятия, които да бъдат извън основния туристически сезон. 

Какво трябва да се промени в Приморско, за да върви по-добре града. Сега остава усещането, че градът е застинал в края на 90-те.

Не си далеч от истината. В Приморско има много грешки на растежа. Последните 30 години не се движехме  нито в правилната посока, нито с правилната скорост. Търпим критики от нашите туристи, че градът е недостатъчно зелен, недостатъчно чист, улиците и тротоарите са в лошо състояние, липсват паркоместа. Въобще все неща, които можеше през годините поетапно, по малко, по малко да е решават. Ние пропуснахме много възможности и аз ще се опитам да наваксам, да отстраня много от тези натрупанимногогодишни грешки. Всички ги знаят, всички ги виждат, но продължава да не се прави нищо за тях.

12 години градът беше управляван от кмет на ГЕРБ. Сега ти имаш ли шансове да пречупиш това дълго управление на ГЕРБ?

Мисля, че шаносвете ми са много добри. На предишните избори също участвах и отидох на балотаж. Малко не ми достигна, за да спечеля балотажа с досегашния кмет. Той сега няма да участва в кметската надпревара, но има последовател от ГЕРБ, който е един от усновните ми опоненти. Но мисля, че имам много реални шансове да ги победя, тъй като има натрупано желание у хората за промяна. Дългомандатните градоначалници прости губят инерция. Къпят се в целия комфорт на изпълнителната и законодателната власт, всички врати са им отворени, а просто нищо не се случва. След 10 години управление на сегашния градоначалник двата най-големи инфраструктурни проекта в Приморско се случиха по време на служебното правителство. Което веднага показва, че мантрата "Ако кметът не е от управляващата партия, за града няма да има пари", не е вярна. Нищо подобно. Когато един кмет умее да управлява финансите и умее да изготвя  качествени проекти, винаги има начин нещо да се финансира. Това са само оправдания на хора, които никога не са управлявали бизнес.

И като станеш кмет, пожелавам ти го, какво ще е първото, което ще направиш?

Да променя начина, по който в момента се извършва комуникацията между общинската администрация и цялата общественост. В момента няма връзка. Дори и аз като общинкси съветник чувам, че нещо се извършва, нещо се изготвя, а не се знае какво и трябва специално да изисквам информация. А това са неща, които трябва да те заливат отвсякъде, има толкова канали, човек би трябвало да е засипан с какво се прави, какво не се прави, докъде е стигнало нещо, което общината прави. Един от основните проблеми на сегашното управление е опитите всичко да бъде правено в полусянка, в полунелегалност, като че ли се срамуваха да кажат какво се прави. Аз имам своите обяснения, защото за част от проектите установих доста големи отклонения от пазарните цени, за които съм сезирал компетентните органи, още повече, че тези проекти са изпълнявани по европейските фондове.

Кои са тези проекти?

Например кръговото на Приморско. Струва милион и половина с ДДС. Установих, че за някои от материалите доставните цени са от 6 до 8 пъти по-високи, отколкото от реалните пазарни. Това само за материалите. Ако един кабел, който тогава е струвал 0,90 лв. за линеен метър е писан 7-8 лева, как Ви звучи това?

На мен ми звучи като корупция.

А не мен ми звучи като престъпление. И затова тези по-големите проекти ги криеха от обществеността. Дал съм сигнали и в прокуратурата и в КПКОНПИ. За единия сигнал знам, че е стигнал до европейската прокуратура и ще има развитие.

Едно време Приморско имаше славата на курорт, в който идват много чехи. Сега като че ли се промени тенденцията и туристите са главно бългаарски. Как виждаш развитието на туризма в града, към какви туристи трябва да се ориентира?

Понеже образованието ми е свързано с туризма и съм запознат с концепцията за развитието на българския туризъм още от 50-те години, когато е започнало да се структурира цялото българско Черноморие, още тогава градовете на юг от Бургас са били с таргет соцлагера и български туристи. И това продължава да бъде така. Имаше един момент, в който започнаха да се появяват немски и скандинавски туристи, но яявно те търсят друга услуга, която тука не я намират. При нас продължиха да си бъдат традиционни туристите от бившия соцлагер, като ти си прав, преобладават туристите от Чехия, Словакия, Полша и бившата ГДР. Но Приморско продължава да бъде курорт основно за българите. Всяка година се увеличават българите, които живеят и работят в чужбина. Може би това, че Приморско прилича на градче от 90-те ги привлича, защото се връщат в детството си. Но въпреки това, ние не се отказваме от амбициите си да променим нивото на туристическата услуга. Трябва да променим как изглежда града, да създадем нови атракции и мероприятия, които да привличат нови туристи.

Конкретните идеи за паркирането, ще стане ли главната улица пешеходна, каква трябва да е организацията на движението и как някой събира такси от къмпинг, който официално се води общински - чуйте във видеото.