OffNews.bg

Иван Таков: Транспортът в София е такъв, че хората трябва да тичат като кениеца Кипчоге

Иван Таков е кандидат за кмет на район "Възраждане" и трети в листата на БСП за София. През последните два мандата е бил общински съветник от БСП в СОС. През последният беше заместник-председател на Комисията по финанси и бюджет и член на Комисията по опазване на околната среда, земеделие и гори. 

Г-н Таков, искате да станете кмет на столичния район "Възраждане", в който ще се появи първият Аквапарк на София. Ако успеете, влизате направо в историята, пък заслугата за това ще е на ГЕРБ? 

Въпросът е, не какво искам аз, а какво ще поискат хората от „Възраждане“. Ако те ме изберат – ще вляза в районната администрация, а не в историята. Рано ми е да ставам историческа личност. Каквато е моята баба – Вълка Горанова. Повече е известна с активното си участие в Съпротивата, но по-малко се знае за нейната работа като заместник-кмет на София през 50-те години на миналия век. 

Относно водния парк и парк „Възраждане“ като цяло, заслугата далеч не е само на ГЕРБ. Наша кауза през годините беше запазването на парк „Възраждане“. През миналия мандат завърши първата част от парка. Във втората е предвидено да има воден парк със закрит и открит басейн, водни пързалки и целият комплекс ще бъде захранван с минерална вода. Този, както и други проекти на територията на „Възраждане“, са факт благодарение и на съветниците от БСП. Част от тези инициативи са и на моя милост – басейнът и физкултурният салон на 30-о училище „Братя Миладинови“. Борихме се години, докато най-накрая тръгна ремонта. В началото на следващата година децата от района ще се радват на една модерна база – единствената във „Възраждане“.

За работа ви като районен кмет има ли значение кой ще е кмет на Столична община, ще можете ли да работите с друг освен с Мая Манолова?

Разбира се, че има значение. Но, независимо кой е кмет на София, аз ще работя по възможно най-добрия начин и изцяло в интерес на гражданите и района. Ще работя с всеки, който не дели хората на „наши и ваши“. За да се избегнат подобни проблеми ние предлагаме 20% от инвестиционната програма на Столична община да се разпределя между 24-те района. Това ще позволи на районните кметове, качествено да подобрят вътрешнокварталната инфраструктура, а на много места тя е от времето на социализма. 

Ще настоявате ли част от данъците, платени от жителите на район Възраждане, да се връщат от бюджета на Столична община обратно в района? 

Да, както споменах. Добре е част от данъците, които плащате, да се връщат в района ви. Още през миналия мандат поставихме въпроса за децентрализация на бюджета. Районните кметове се избират пряко от гражданите и те трябва да станат първостепенни разпоредители с бюджетни средства. Това налага промени в закона за местната власт. Иначе, те ще си останат „пощенски кутии“. Ако им отпуснат пари, могат да направят нещо за развитието на района си, ако не – нищо. Сега действа централизираното разпределение. Каквото реши „Главният“ – това се разпределя. Кметът трябва умее да разпределя ресурсите по един и същи начин към районен кмет от своята партия и към районен кмет от опозицията. Още от миналия мандат стои въпросът за София на „две скорости“. Не е тайна, че огромната част от парите на софиянци се изсипват в центъра на София. Имаме един привидно лъскав център, а крайните квартали приличат на гета.

Срещате се непрекъснато с избиратели - кои са най-големите проблеми в района според тях?

От години постоянно се срещам с жителите на „Възраждане“. Има много несвършена работа. Пуснали сме преди повече от година анкета, за да чуем искания на хората към управлението. Знаехме, но и гражданите потвърдиха, че основният проблем в района е паркирането. Част от района стана „зелена зона“, което реши частично проблема на места там, но същевременно задръсти всички околни улици. Много пъти съм казвал, че не трябва да превръщаме София в един голям платен паркинг, а да свалим автомобилите от пътните платна и тротоарите и да ги вкараме в паркинги. Това е задължение както на Столична община, така и на „Център за градска мобилност“. Това дружество има приходи само от частта „паркиране“ между 40 и 50 милиона на година. Идеята беше тези средства да отиват за изграждането на нови паркинги. Знаете ли колко са изградени? Нито един. Неведнъж, ние от БСП, сме настоявали частта с паркирането от общинското дружество да премине в общинско предприятие, което да започне да изгражда паркинги. Удобни и достъпни за гражданите на София. Колите в града спират една през друга, по зелени площи, тротоари, пътни платна. А какво прави общината, която не ви е осигурила друга възможност – слага скоби, отнася автомобила на наказателен паркинг, срещу сериозна сума пари и ви съсипва деня. Категоричен съм, че това е отговорност на Столична община и минус за управляващите я досега.

Съществен проблем за повечето от кварталите в района са също така разбитите улици и тротоари, както и липсата на осветление и видеонаблюдение на много места. Това води до чувство за несигурност у хората. 

Друг проблем, който тревожи гражданите е чистотата. „Възраждане“ е централен столичен район, а все още има незаконни сметища, при това най-вече върху общински имоти. Това означава, че общината не се грижи за своята собственост. Знаете ли, че за чистотата на града се харчат по 200 милиона лева на година. За тази година предвидените в бюджета са 208 милиона лева. Само преди десет години, когато г-жа Фандъкова стана кмет на София, парите бяха 140 милиона. Сега със 70 милиона отгоре, да виждате градът да е по-чист? Последният мандат на госпожа Фандъкова беше доста вълнуващ. Нямаше голям инвестиционен проект, който да не е предизвикал скандал. След „ремонт на ремонта“, стана популярно и „контрол на контрола“. Това си е липса на контрол и на чистенето, и на ремонтите, и на изпълнението. 

Какви са Вашите виждания за справяне с мръсния въздух? 

Качеството на въздуха в София е сериозен проблем. По данни на Световната здравна организация, в България заради различни заболявания, предизвикани от мръсния въздух, между 10 и 15 хиляди души годишно губят живота си! Ето защо е наложителна незабавна, безплатна подмяна на всички уреди за горене на твърдо битово гориво с екологични такива. Много по-стриктен контрол и по-сериозни глоби при горене на гуми, дрехи и други вредни отпадъци. Това си е чист геноцид към жителите на западните и северни квартали, особено през зимата. Всички сме виждали гъстия черен дим, който, щом застудее, задушава Красна поляна. Удобен, изцяло екологичен и разбира се редовен градски транспорт, който да стане предпочитан от гражданите пред личните им автомобили. Редовното миене на улиците, но не само на основните булеварди, а на всички, е друга мярка. Увеличаване на зелените площи в града. 

Какви са първите неща, които искате да се променят в Зоните?

Архитектурата е трудна работа. Не ми се започва разговор за големите безобразия извършени в центъра на града и не само в центъра през последните години. Откровени недоразумения, с претенции за „висока“ архитектура, но с още по-некадърно изпълнение. Презастрояване със странни обеми на иначе красиви някога кътчета от града...

Да говорим за изоставените от общината крайни квартали, с разбита инфраструктура, проблеми със сигурността, липса на тротоари и осветление, липса на какъвто и да е културен живот. Не може район като „Люлин“, който е шестият най-голям град в България, да няма едно културно средище, да няма една спортна зала! Да не пропусна транспорта. В крайните квартали той е не само неудобен, той е абсолютно нередовен. Призоваваме хората да слязат от автомобилите и да се движат с градския транспорт, защото имаме нови автобуси и тролейбуси, но освен нови превозни средства, трябва и разписанията да са удобни – не може в райони като „Нови Искър“ и „Кремиковци“ да минават автобусите на 30-40 минути. И какво остава на хората по спирките - да започнат да бягат като кениеца Кипчоге. Това не е нормално. Един важен приоритет, който е уж на кмета на столицата, остава нерешен от години – проблемът с местата в детските градини и ясли. Наш ангажимент, когато имаме ключово присъствие в Столичния общински съвет, е да променим самия модел на управление.

Разбира се, това може да стане, ако София избере нов кмет. Сегашният кмет и това управляващо мнозинство в СОС отдавна достигнаха предела на възможностите си. Каквото можаха, направиха. Ние предлагаме друга философия на управление. Хвалят се, колко е голям бюджетът на София и колко е голяма инвестиционната програма, а когато трябва се направи отчет - веселбата притихва, защото лъсва сериозното неизпълнение. За миналата година над 200 милиона лева от инвестиционната програма останаха неизразходвани. Това показва липсата на професионализъм и капацитет в сегашното управление.