OffNews.bg

Добромир Живков, Маркет линкс: Настроенията срещу партиите могат да изиграят сериозна роля на изборите

По поръчка на OFFNews агенция "Маркет линкс" проведе в периода 1-6 август регионално проучване за нагласите за местните избори в София.

С Добромир Живков от "Маркет линкс" разговаряме как би следвало да се разчитат резултатите от него.

Два месеца и половина преди изборите, разгарът на лятото, все още само предполагаме кои ще са кандидатите, а някои от партиите дори не са коментирали никакви имена. Какво може и какво не може да каже социологията в този момент, г-н Живков?

Наистина много важен първи въпрос. Обществените нагласи са в постоянни процеси на трансформации, повече или по-малко значими. В ситуация на все още неструктуриран предизборен терен резултатите от проучванията могат да ни дадат информация за текущите настроения, но не би следвало да бъдат обобщавани като крайни и неотменими.

От данните изглежда, че се очертава двубой между Мая Манолова и Йорданка Фандъкова. Има ли шанс друг да се намеси в битката за кмет на София?

Разбира се, че има. До момента има заявен само един кандидат и още няколко са на хоризонта, но без официално потвърждение. Личностите, които БСП и Демократична България ще издигнат или подкрепят са с най-голям потенциал да разместят моментното разпределение на електоралния ресурс. Общественият и медиен фокус е върху потенциалното противопоставяне на кандидатурите на сегашния кмет и омбудсмана и представлява много интересен етап от развитието на политическите процеси в София. Несъмнено ще станем свидетели на динамична и интересна кампания.

Винаги досега на кметски избори в София сме гледали битка между лявото и дясното. Сега обаче виждаме, че резултатът на Мая Манолова надхвърля два пъти и половина резултата на БСП. Каква е причината?

Както споменахме и в анализа, настроенията срещу политическите партии могат да изиграят по-сериозна роля за разлика от предишни избори в столицата. В този контекст гражданското начало, или поне ангажираността и идентифицирането с интересите на гражданите, може да бъде печеливш ход. За момента такъв е кандидатът на "План за София" Борис Бонев, но това е част от профила и на потенциалната кандидатура на г-жа Манолова. Любопитно ще е да продължим да изследваме какъв електорален ресурс ще мобилизират кандидатите, за да оценим разместването на пластовете и тази динамика между гражданско и политическо.

Изследването на "Маркет линкс" е първото за тези избори. Какво може да се промени и какво не може в оставащите 2 месеца и половина?

Категорично много неща. Самото обявяване на кандидатурите ще доведе до реално преструктуриране на средата. Развитието на кампанията с ролята на всеки кандидат също ще доведат до трансформация на общата картина. Например пределно ясно е, че широкото одобрение на фигурата на г-жа Манолова е резултат от ролята ѝ като омбудсман и големият въпрос е нейната евентуална кандидатура ще добави или ще отнеме от този ресурс.

Много се говори влиянието на Слави Трифонов. Като гледам Вашите данни обаче то не ми изглежда толкова голямо. Пропускаме нещо, рано е да се измери или просто си е толкова?

Обявяването на политически проект на Слави Трифонов определено добави интересни щрихи към политическата ни картина. Макар и силната политическа сатира на шоуто да импонира на широк кръг българи, неговото социо-културно позициониране е много по-близко до профила на избирателя извън София и големите градове. Това не означава, че той няма симпатизанти в централната част на столицата например. За потенциалната роля на бъдещата партия на Слави Трифонов все още е малко рано да се говори, но негласуващите и протестно гласуващите са естествен електорален ресурс на проект с антисистемни заявки.

Може ли отсега да се каже дали ще гласуват само твърдите ядра, или до урните ще излязат и избиратели, които рядко гласуват?

Определено можем да кажем, че очакваме много по-широка палитра от кандидати, което предполага и по-висока избирателна активност. Тези избори в никакъв случай не са с предизвестен резултат и неслучайно нашият анализ води до извода, че София изглежда готова за промяна. Това предполага мобилизация не само на по-широка периферия, но и на граждани, които не са гласували или дори системно не гласуват. Протестният вот, в частност, също ще има достатъчен богат избор от кандидати, особено ако г-жа Иванчева участва в надпреварата, и която, на последните избори за ЕП, постигна по-висок резултат от някои парламентарно представени партии. Това е част от тенденцията, която визирам, като тук имаме сечение на феномена на подкрепа на гражданска кандидатура и протестно гласуване.

Какви са резервите на двамата основни кандидати – Мая Манолова и Йорданка Фандъкова? Доколко могат те да разширяват електората си?

Няма да кажа нищо ново, но ключът тук е в мобилизацията на електоратите. И двете потенциални кандидатури имат солидна база от подкрепящи ги. Зад кандидатура на г-жа Фандъкова стои водещата политическа сила в страната и със сигурност ще очакваме много силна партийна мобилизация. Видяхме кампанията за изборите за ЕП, където премиерът Борисов беше главно действащо лице и до какъв изборен резултат доведе тази свръхактивност. Вероятно е такава стратегия да бъде и един от ключовите моменти в кампанията за София.

От друга страна, не трябва да бъде подценявано разочарованието, което се натрупа сред част от софиянци вследствие на ремонтите в града. Това създаде усещането, че има нещо дълбоко нередно в модела на управление и тази нагласа се очертава като може би най-голямата слабост на евентуална кандидатура на настоящия кмет. Накратко казано, целта тук би била по-скоро задържане на електората, отколкото неговото разширяване.

Различна е картината при другия потенциален кандидат-кмет. Ресурсът на доверие в г-жа Манолова трябва да бъде трансформиран в реален вот на изборите. Предизвикателството е много сериозно и особено в този случай, защото за евентуална победа ще е нужна подкрепа от гласоподаватели от целия политически спектър. Това пък е част и от изкуството на компромиса.

Понеже вече е очевидно, че ще има втори тур и кои ще са на него, кога ще може да се прогнозират резултатите за втория тур.

Не мога с пълна убеденост да твърдя, че ще има втори тур, но понастоящем това изглежда много по-вероятен сценарий. Първите прогнози ще могат да бъдат направени около 15-20 септември, когато вече очакваме основните кандидати да са се заявили официално и кампанията постепенно да започне да набира скорост.