Виолета Коритарова: АМ 'Хемус' продължава да се строи при спрени инхаус процедури, а договорите са индексирани
Въпреки спрените инхаус процедури, автомагистрала "Хемус" продължава да се строи, договорите са индексирани сериозно, а аутобанът не е готов, защото през последните 3 г. се е създал хаос. Това обяви служебният регионален министър Виолета Коритарова в предаването "Защо, господин министър" по бТВ. Но не стана ясно кой е разрешил това да се случи.
"Бяха упреквани предишни правителства за начина на възлагане. Встъпвайки в длъжност, получих информация, че строителството продължава. Строи се по договорите, сключени по инхаус процедурите. Договорите са индексирани. По първия участък от Боаза до Дерманци се строи от началото на сезона. Изпълнени са 68%. По втория участък дейностите също продължават. Изпълнени са над 23% от строителните работи. По третия участък са изпълнени над 50%", обясни Коритарова.
По думите й първият участък ще бъде завършен до края на тази година. Останалите участъци до Плевен ще бъдат изградени до края на 2026 г.
Коритарова посочи още, че хаосът трябва да бъде спрян и че МРРБ продължава с договорите за текуща поддържка, "за да може ремонтите да са планирани и извършвани своевременно". Иначе следващият регионален министър ще е в много трудна, почти невъзможна ситуация.
Състоянието на пътищата
Виолета Коритарова съобщи още, че очаква окончателния доклад за срутването на стената на магистрала "Струма", но и за това събаряне на стената обвини хаоса, "който е през последните години, и липсата на пътно поддържане". Министерството е взело мерки за останалата част от стената.
"Лошото състояние на пътищата се дължи на това, че 3 г. няма договори за поддръжката им. Моето решение е да продължа прекратените процедури от предшественика ми за сключване на договори за поддръжка. Говорих с колегите от АПИ. Разбрахме се комисиите да работят по правилата и прозрачност, за да няма съмнения в избора на изпълнители. Бих могла да кажа, че желанието ми е изборът да е реален и на най-добрата оферта", увери Коритарова и допълни, че няма да бъдат избирани фирми, близко до властта.
Сключени са договори с фирми за пътна поддръжка за регионите София, Кюстендил, Перник и Смолян. За другите процедурите са в ход.
"Почти всички пътища са за основен ремонт, защото 3 г. нямаме текущо поддържане. АПИ ще направи план за извършване на ремонти. Той трябва да се изпълнява в съответствие с договорите, за да разчитаме на ремонтирани пътища преди края на летния сезон", подчерта регионалният министър.
Тя добави, че не може да обещае всичко ще стане с магическа пръчка. За ремонта на пътища е необходим голям ресурс, но средства са предвидени.
Виолета Коритарова обясни освобождаването на шефа на АПИ Ясен Йорданов с факта, че всеки министър има право да избере екипа, с който ще работи. Другата причина е одитният доклад, възложен от предшественика й Андрей Цеков, в който са констатирани нарушения от страна на Йорданов.
"Одитният доклад е изпратен до АДФИ. Оттам потвърдиха резултатите от вътрешния одит. Ще бъдат сигнализирани съответните органи", декларира Коритарова.
Регионалният министър обяви още, че основният ремонт на Дунав мост ще започне в края на лятото. Има сключен договор с изпълнител, а стойността на ремонта е около 45 млн. лв.