OffNews.bg

Унгария спря националния си авиопревозвач Malev

Националният авиопревозвач на Унгария - Malev, спря да изпълнява полетите си в 6 часа сутринта на 3 февруари след 66 години. Причината са неплатени дългове към чужди летища, които спряха да обслужват самолетите на авиокомпанията. Malev дължи 60 милиарда форинта (270 милиона долара). Конкретният повод за решението дадоха Тел Авив и Ирландия, които отказаха разрешения за излитане на два самолета на авиопревозвача заради дълговете му към съответните летища, обясни в радио интервю премиерът на Унгария Виктор Орбан, който допълни, че това е болезнено решение. От Malev коментираха ситуацията с думите, че доставчиците са загубили доверието към компанията и са започнали да изискват авансово плащане. В изявление на авиокомпанията се казва още:

Това ускори изтичането на пари в брой до такава степен, че от днес положението на авиокомпанията стана крайно неустойчиво. Целта ни е да се сведат загубите до минимум, затова директорският борд разпореди спирането на унгарската национална авиокомпания.
Само днес бяха анулирани 64 полета, сред които от и до София. Над 7200 пътници бяха засегнати от спирането на полетите. Освен до София Malev изпълняваше полети до Варна и Бургас. Потърпевшите български граждани могат да се обърнат за съдействие към Консулската служба на посолството на България в Будапеща на тел: + 36 1 322 08 24,+ 36 1 322 08 36,+36 1342 37 38. Адресът на посолството е бул. "Андраши" 115. Решението на Унгария идва около месец след разпореждане на Европейската комисия компанията да върне милиони долари държавни помощи, получени в периода 2007-2010 година. Авиопревозвачът Malev получил незаконно като държавна субсидия приблизително 130 милиона евро. Унгарското правителство заяви, че не може да осигури допълнително финансиране на компанията. Подготвяйки се за спирането на авиокомпанията, във вторник кабинетът издаде укази за защита от кредиторите. В тях се определят правилата за обезщетение на пътниците от държавния бюджет на страната в случай, че Malev прекрати полетите. Хората могат да подадат искове за компенсации до 31 март. На Malev се дължи 40% от годишния оборот на международното летище в Будапеща. Авиопревозвачът разполага с 22 пътнически самолета. Унгарското правителство направи неуспешен опит за приватизация, след което изкупи обратно компанията (през 2010 година). 5% от акциите държи персоналът, който наброява приблизително 2600 души. През 2011 година унгарското правителство направи още един опит да спаси националния си превозвач. Преговорите за продажбата на компанията с китайския превозвач Hainan Airlines се провалиха.   От спирането на Malev ще се възползва нискотарифната унгарска авиокомпания WizzAir. Още днес от там обявиха, че пускат алтернативни полети от и до Будапеща. WizzAir планират увеличаване на полетите си с 66% през 2012 година в отговор на фалита на Malev. Нискотарифната компания проявява интерес към полети от и до Москва, Киев, Истанбул, Тел Авив. До края на март от Будапеща ще излитат пет вместо досегашните три самолета на WizzAir. Седмичният брой на полетите ще се увеличи от 67 на 129.