OffNews.bg

След намеса на Радев: Спира концесията на летище София

Държавният интерес при концесионната процедура за летище София не е гарантиран. Това е установил анализ на процедурата, възложен от транспортния министър Христо Алексиев. Затова той ще предложи на правителството прекратяването й, вероятно идната сряда.

"Така консруираната процедура води до повишаване на летищните такси и до отлив на трафик", заяви министър Алексиев.

От думите му се разбра, че президентът Румен Радев е поискал да се обърне внимание на това как е гарантиран факторът "сигурност" при концесионната процедура.

Отдаването на най-голямата аерогара у нас на частен инвеститор премина през серия от скандали. Срещу процедурата се обявиха работещите на летище София, а условията на сделката бяха меко казано странни. По условие бъдещият концесионер трябваше да внесе авансово 550 милиона лева, които да отидат за покриване на дълговете на БДЖ - операция, за която е необходимо разрешение от страна на Еврокомисията, каквото няма.

Не е ясно какви точно са били забележките на държавния глава в областта на сигурността покрай концесията, но един от най-сигурните участници в процедурата бе турската инфраструктурна компания Limak Holding, която се очакваше да подаде оферта заедно с руската банка ВТБ, която е акционер във "Виваком" и бивш мажоритарен собственик на "Булгартабак холдинг".

"Като човек, ангажиран с жп транспорта, смятам, че е абсурдно да решаваме един проблем като създаваме друг. Не може клиентите в самолета да бъдат натоварени с дължовете на БДЖ", обясни министър Алексиев.

Анализът на ведомството показвал, че летищните такси ще трябва да се увеличат с 20-25 милиона лева на година, за да се покрие авансовото плащане на концесионера. Освен това неминуемо доста авиокомпании щели да се откажат от това да обслужват пътници от българската столица. 

Министър Алексиев подчерта и че в момента тече процедура за отдаване на концесия на летище Белград, което е със сходен капацитет като софийското.

"Там кандидатите са 25, а ние не очакваме повече от 5 оферти, което показва, че процедурата е сбъркана. Там ще постигнат добър резултат, въпреки че инфраструктурата им е в по-лошо състояние от тази в София", коментира той.

Според Алексиев друг проблем на концесионната процедура е, че няма яснота какво държавата иска да се случи на летище София и за какво бъдещият стопанин да инвестира средства.

Министърът смята, че пи нова концесионна процедура е добре да се направят прединвестиционни проучвания за очаквания трафик и нуждите на аерогарата.