OffNews.bg

Сивият сектор с горива надхвърля 1.6 млрд. лв.

На 26 юни 2018 г. собственици на малки бензиностанции се канят да излязат на протест пред Народното събрание, защото не искат да има закон за търговията с горива. Те твърдят, че ще има фалит на близо 400 малки бензиностанции, които държат 15 на сто от пазара и плашат, че ако законът бъде приет, горивата ще поскъпнат с 10%. Как са направени тези изчисления и дали са верни, изобщо не е ясно. Странен е и протестът им срещу изискванията за предоставяне на обезпечения. За отварянето на едно магазинче за продажба на алкохол и цигари, които са акцизни стоки като горивата, се изискват куп документи и лиценз от митниците. А в момента всеки може да отвори бензиностанция, дори фирма с капитал от 2 лева, а в същото време да върти бизнес за няколкостотин хиляди на година.

В България има различни схеми за ощетяване на бюджета при горивата. На първо място е контрабандата, следва избягването на данъчно облагане и ДДС схеми, продажби на некачествено гориво с неясен произход и други. От Българската петролна и газова асоциация посочиха, че 54 танкера с горива, за които не са платени всичките дължими данъци, са внесени в България през 2016 г. Танкерите минали през митнически складове на пристанища, където няма изискване за контролни уреди и липсва постоянен митнически контрол. Сметките показват, че всеки втори литър гориво от внос е контрабанда.

Измами в България има още при вноса на горива, като се започне с митническите складове и нелегални разтоварища в Русе и други по река Дунав, минавайки през ведомствените бензиностанции, където се продава горивото, както и през укриване на акциз и данъци. Нерегламентираният сив сектор на горивата е в размер на 1,6 млрд. лв. Статистиката сочи, че през последните 3 години акцизът върху горива заема дял между 45-48% от общия събран акциз в бюджета на държавата.

За целта от Българската петролна и газова асоциация предложиха да се конфискуват автомобилите на шофьори, за които се докаже, че са заредили незаконно гориво. Асоциацията настоява и за строги санкции по примера на Полша, където данъчни измами с горива се наказвали с до 25 години затвор. Освен това се иска да бъде създаден борд, който да наблюдава пазара на горива, за да се намали сивият сектор. За целта са нужни две стъпки: реална борба с контрабандата на гориво и промяна в законодателството за акцизните складове. Ясно е, че приемането на закона ще удари големи интереси и големи пари. Но явно много хора не искат тези пари да бъдат изсветлени и да влязат в хазната. Пари, с които може да се вдигнат пенсии, социални помощи или да се оправят пътищата.

Като основни организатори на съпротивата срещу бъдещия закон се откроиха Георги Паничарски, Иван Кашилски и Апостол Апостолов от Пловдив и Росинка Бъчварова от Бургас, както и председателят на прясно регистрираното сдружение на малките търговци Николай Николов. Всички те твърдят, че ако се регистрират по новия закон, ще фалират.

Кои са всъщност те?

Георги Паничарски е собственик и управител на фирма „Елго”, занимаваща се с дистрибуция на горива. Дружеството има приходи за над 1,3 милиона лева, а през годините е успяло да спечели и обществени поръчки за почти 2,5 милиона лева с общините Перущица, Брезово, Съединение и пловдивската „Чистота” – всичките за доставка на горива. Паничарски има бизнес отношения с Лиляна и Пламен Моравенови, които преди време лъснаха в списъка с крупните вложители във фалиралата банка КТБ със сумата от 9 126 016 лв. Вдовицата и сина на свързвания с Мултигруп съсобственик и бивш директор на пловдивската захарна фабрика Петко Моравенов си партнират с Паничарски във фирмата „МКП Пропърти”, чийто основен капитал е имот на стойност почти 400 хиляди лева на бизнесмена Стоян Аргилашки.

Аргилашки пък се прочу в близкото минало около скандала с доставени от него на Община Пловдив некачествени горива, които повредиха общинските автомобили „Рено”. Тогава от официалния дилър на „Рено” изтече информация, че са дали за анализ гориво от резервоара в оторизирана лаборатория и заключението било, че то изобщо не е гориво за автомобили, а смес от газьол и мазут.

След скандала Община Пловдив бързо смени доставчика си с неизвестната дотогава фирма „Петро Ойл Груп”, която спечели поръчка за близо 15 милиона лева. Нейният управител Мендо Раданов съвсем случайно се оказа бивш служител на Аргилашки, а адвокатът му Георги Колев – общински съветник и приятел с Пламен Моравенов.

Иван Кашилски пък е собственик и управител на фирма „Транс Ойл”, чийто собствен капитал според документите в Търговския регистър е 503 хиляди лева, а приходите му за финансовата 2015 г. са близо 2 милиона лева. Притесненията му, че изискванията за регистрация по закона ще го доведат до фалит, не са му попречили през годините да остави следа в интернет като наемател на 28 декара водоем в с. Голям Чардак за лично ползване.

Апостол Апостолов от фирма „Апид 2000” има собствен капитал от 603 хиляди лева и приходи от продажби за над 5,6 млн. лв. годишно. Колкото до Николай Николов, неговата фирма „Евроинвест”, осъществява годишни приходи от продажби за 4,9 милиона лева.

Росинка Бъчварова от Бургас е свързана с две фирми, „Росойл Плам” и „Росбул Транс”, и според бургаски медии, голяма част от излезлите на шествие камиони в региона са нейни. Тя има съдебни дела с Пристанище Бургас за неплатени над 22 хиляди лева за пристанищни услуги, както и с една банка за 16 000 лв. Бъчварова има и интересен казус с НАП: през август 2016 г. нейна фирма доставя на едро гориво за над 70 000 лв., но не внася ДДС-обезпечение за тях, не подава и заявление за регистрация на мястото, от което ще се продават, за което е санкционирана от ТД на НАП – Бургас с 50 000 лв. Впоследствие обаче актът пада в съда. В съдебното решение пише, че „описаната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото доказателства”, обаче в ревизионния акт и наказателното постановление „не са посочени дата на извършване на нарушението и мястото му на извършване”, което дава повод на съда да отмени санкцията.

Съдбата на това наглед дребно нарушение е безспорен пример за способностите на приходните агенции да си събират, или по-скоро да не си събират дължимите данъци. Колкото и обезпечения да ти поискат НАП и Митниците, спокойно можеш да си доставяш горива както и където пожелаеш, без да внасяш нито тях, нито самите данъци, така и така ще те хванат само в случай на ревизия.

Това е и основната причина държавата да настоява за новия закон за горивата. Тогава не само ще се знае кой кой е, с какви складове и цистерни разполага и през кои обекти продава, а и самият факт, че си избягал от плащане на ДДС и/или акциз, ще води до дерегистрация и загуба на предоставеното при нея обезпечение.