OffNews.bg

Шишков: При ГЕРБ пътищата са поддържани с текущи ремонти при занижен контрол

Лошото възлагане и некачествения контрол на строителството се обръщат срещу кметовете и рикушират в създателите на този процес, заяви регионалният министър Иван Шишков пред БНР и допълни, че този модел на възлагане на ремонти по пътищата трябва да бъде променен в бъдеще. За това екипът на ведомството работи усилено.

"Ще направим анализ на състоянието на републиканските пътища, ремонтирани след 2018 г. до сега и ще проведем нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) като ще променим реда, по който ще се възлагат ремонтните дейности", подчерта министърът.

По думите му първо трябва да се определи диагнозата, което вече е направено от МРРБ, и сега започва "лечението".
Състоянието на пътищата е такова, защото се правят поръчки за текущ ремонт и поддръжка, а на практика се започват основни ремонти, без разрешения за строеж и най-важното - при липсата на реален качествен контрол. 

"Смисълът на моето говорене е обществото да спечели от това, което правим. Трябва да гарантираме чрез законовите механизми такова качество, че да можем веднъж да използваме ресурса, който плащаме, и второ – да ги ползваме по-дълго време, не да ги ремонтираме след няколко години отново", обясни министърът.

Шишков разкри факти от периода на последното правителство на ГЕРБ: укрепване на път – 0,570 метра; основен ремонт на виадукт, два надлеза – един ремонт плюс нов селскостопански надлез, основен ремонт на пътища – 16,2 километра, два моста и осветление на кръговото на Ахелой. Самият регионален министър бил изненадан от данните.

Той отново припомни за огромните проблеми, които е наследил от предишни ръководства в МРРБ, като открои завършването на интерконектора с Гърция и строителството на магистрала "Хемус".

"За магистрала „Хемус - бях казал, че е строителна илюзия. Проблемите там са заложени в начина, по който е започнал процесът още 2018– 2019 година, като са се дали огромни аванси от порядъка на 35% за шест лота, без да има яснота кога ще започне реално строителството им", обясни регионалният министър и подчерта, че това е капан, който вече се обръща негативно към обществото.

По думите му за първите три лота на магистрала "Хемус" е имало логика да се дадат аванси, но дори и за тях строителните фирми сега се опитват да преговарят за индексация.

"Това означава, че механизмът и голямото говорене, че чрез дадените аванси държавата ще спести пари няма логика", поясни Шишков и разкри, че за останалите шест лота на аутобана са дадени авансово около 700 млн. лв. при положение, че за тези участъци дори няма готовност да започне строителство. Оказва се, че за 3 от тях даже няма проекти.

"Не се знае тези пари, кога ще влязат в обръщение, кога ще започне строителството и не вярвам тези фирми да са си купили материалите", изтъкна Шишков.

В България няма условия да бъдат построени магистрали, констатира министърът с уточнението, че големият проблем е, че са малко и огромна част от тях не са планирани.

На въпрос на водещия къде ще отидат гласуваните от Министерския съвет над 776 млн. лв. министърът даде ясен отчет: за зимното почистване за януари и февруари - почти 158 млн. лв., плюс още около 150 млн. лв. за големите и важни инфраструктурни обекти в страната, а именно: за вече завършеното строителство и въведения в експлоатация участък от "Хемус" между Белокопитово и Буховци; за един от лотовете на пътя Видин–Ботевград, където в рамките на 3 месеца се очаква да бъде въведен в експлоатация и да бъде пуснат участък от около 7 километра. С част от сумата ще се финансира и укрепването на свлачище при тунел "Железница" на магистрала "Струма", което е още от 2020 г. и заради което бе спряно строителството. Вече са направени проекти и сега реално ще започне укрепването му, като целта е движението в участъка да бъде пуснато в посока от Гърция към София до 3 месеца. Част от средствата са и за строителни работи на участъка Калотина–Драгоман на магистрала "Европа", който предстои да бъде пуснат в експлоатация.

Министърът обясни, че с 438 млн. лв. ще бъдат платени задължения за ремонти на пътища, възлагани в периода 2020–началото на 2021 г., за които не са били осигурени необходимите средства и това създаде напрежение между държавата и пътния сектор. Той подчерта, че това ще бъде направено само за ремонтите, за които е установено, че са текущи.