OffNews.bg

С велосипед във влака - мисията невъзможна

По регламент БДЖ са задължени да превозват хора с велосипеди. На интернет страницата си закъсалата финансово държавна компания широко рекламира тази възможност, но на практика нещата не стоят така и много често велосипедистите се сблъскват със скандално отношение от страна на служителите на БДЖ при опит да качат колелото си във влака.

"Миналата седмица два пъти се качихме във влак на БДЖ с велосипеди, като и двата пъти се стигна до скандали", разказва пред OFFNews Димо, чието хоби е именно колоезденето. 

Той обяснява, че преди седмица заедно с още четирима приятели решили да карат от Пловдив през Източните Родопи и след това да стигнат до Черноморието. Купили си билети от София до града под тепетата, купили и билети за велосипедите (услугата е срещу допълнително заплащане от 3 лева независимо от пропътуваните километри. Ако качите колело без да имате предварително закупен билет за него, във вагона ще ви бъде начислена наказателна такса от 20 лева).

"Кондукторът ни посрещна с думите: "Къде сте ми тръгнали с тия колелета". Казахме му, че сме си купили билети за тях и че именно заради тях ползваме услугите на БДЖ", разказва Димо. 

Служителят на държавната железница, която от десетилетия живее извън времето и пространството, дори се опитал да ги прати на касата да им върнат парите, защото място за велосипеди във влака нямало. Само на края на последния вагон можели да се сложат две, но за 5 място нямало.

След дълга разправия на висок тон все пак жепеецът им "направил голяма услуга" и "кандисал" да вкарат колелетата. Щом се качили във вагона петимата герои на нашата история видели, че в целия вагон освен тях имало само още ДВАМА пътници!

В крайна сметка Димо и приятелите му стигнали до Пловдив и си направили планираната велообиколка през живописни планински маршрути и стигнали до Бургас. На връщане обаче драмата се повторила още по-драматично. Велосипедистите без проблем си купили спални билети и билети за велосипедите. Когато отишли да се качват обаче шафнерът им казал, че нямат право да пътуват в спален вагон с велосипеди. В случаят служителят на БДЖ е напълно прав. В спален вагон не е разрешено качването на колелета и това е изрично упоменато на сайта на БДЖ.

"Това не сме го знаели, но касиерките на БДЖ и те ли не го знаят. Защо ни продадоха билети след като е забранено", недоумява Димо.

Според него на този логичен въпрос служител от локомотивната бригада им казал "Не ме занимавайте".

След дълга разправия с участието на шафнери, кондуктори и началник влак, се стигнало до соломоновско решение - петимата велосипедисти да не си ползват закупените спални места (по 20 лева на човек навятъра!) и да бъдат настанени в обикновен вагон. Натъпкали велосипедите в едно празно купе.

"Наистина не разбирам защо БДЖ не предприеме нещо, за да създаде нормални условия за пътуване на велосипедистите. Би трябвало железниците и велотуризма да работят в една обща система", казва той и обяснява, че всеки един от приятелите му, които споделят хобито му са се сблъсквали с грубо отношение от страна на служителите на БДЖ.

Димо е напълно прав, че железниците и велосипедният туризъм би трябвало да си сътрудничат тясно в интерес на хората и местните общности. Той посочва като пример новоизградения веломаршрут от Казанлък, който обхожда всички гробници на тракийските царе и който е с огромен туристически потенциал.

Къде е обаче БДЖ?

БДЖ, естествено, никакво го няма! 

На сайта на националния жп превозвач пише:

Превозът на велосипеди и е-тротинетки двуколки е разрешен:

във влаковете, в съставите на които има вагони с отделение за превоз на велосипеди или фургони;

във всички категории пътнически влакове – на платформата на вагоните, т.е. преддверието пред санитарния възел. При повече пътници с велосипеди (е-тротинетки), същите се разпределят по платформите на другите вагони;

в електромотрисните влакове – в багажното отделение (където има такова);

в дизеловите и електрическите мотриси "Дезиро" – в свободната им широка част до санитарния възел.

На практика в това изброяване са всички влакове на БДЖ-Пътнически превози и клиентите не би трябвало да имат какъвто и да е проблем да се возят с колелото си. Реалността обаче е друга. Вагони с отделение за превоз на велосипеди и специализирани фургони за велосипеди почти няма в жп превозвача. Колкото до това, че колелетата могат да се слагат "във всички категории пътнически влакове – на платформата на вагоните, т.е. преддверието пред санитарния възел", това на практика е невъзможно за купейните вагони. Причината е, че велосипедите ще препречват или входа към тоалетната, или прехода между вагоните. Това е и причината кондукторите да недоволстват.

Има ли решение за проблема?

Краткият отговор е "не". Безхаберието в БДЖ не е новост, а дългогодишна традиция. Нови специализирани вагони за превоз на велосипеди или със секции за такива няма да се купуват. Сред доставените наскоро от Германия возила, купени на старо от Дойче бан, има и вагон за инвалиди. В него ще могат да се слагат и колелета, но това не е решение на проблема. 

Нищо не пречи обаче във влаковете с купета в поне едно от тях да бъдат свалени седалките и багажниците и да се монтират вертикални стойки за велосипеди. Елементарно решение, но трябва някой да се сети и да поиска да го реализира, а хората с идеи и грижа за клиента отдавна са липсваща порода в БДЖ.