По гръцки модел: България под транспортна блокада на 13 януари заради тол системата
Цяла България ще изпадне в транспортна блокада на 13 януари. За тогава е насрочена национална транспортна стачка, в която ще се включат почти всички браншови организации на автобусните и товарните превозвачи. До безпрецедентно обединение на фирмите от сектора се стига заради тол системата.
Ще спрат автобусите по почти всички междуградски дестинации в страната. Затова е добре хората да не планират пътувания за тази дата. Освен това може да се очаква да бъде нарушено снабдяването на магазините и търговските вериги, тъй като тировете няма да се движат, предупреждават от бранша.
Исканията на транспортните фирми са две. Първото е да се преразгледа обхватът на пътищата, по които ще се събират пътни такси, и да се намалят цените. Превозвачите предлагат при достигане на определен брой пропътувани километри размерът на тол плащанията да намалява до символичен размер като мярка в защита на българския бизнес. Второто искане на бизнеса е държавата да предприеме решителни действия срещу нерегламентираните превози.
Според превозвачите становищата на бранша за тол системата у нас са били пренебрегнати от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което само имитирало обществено обсъждане, а в крайна сметка внесло тарифи, които ще доведат до фалит редица компании и до огромно поскъпване на всички стоки и услуги, което ще ощети всички български граждани. Затова транспортните фирми настояват за оставката на министър Петя Аврамова.
Националният протест на превозвачите ще продължи дотогава, докогато не получат разрешение исканията ни, заяви председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тя подчерта, че като перничанка има и допълнителен повод да иска оставката на Аврамова, тъй като за водната криза в града вината категорично била на МРРБ.
Превозвачите не крият, че протестът, който започва на 13 януари, ще е без аналог и по гръцки модел. До момента заявки да се включат в него има от повече от 70 града, а 3000 автобуси и камиони гарантирано или няма да излязат от гаражите, или ще се съберат в 10 града, в които са планирани мащабни протестни действия.
Според председателя на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев реалното покритие на тол системата е не 30%, а 65% от пътищата, по които могат да се движат камиони.
В Европа процентът на покритие на тол системата е между 1 и 7 процента от пътищата. Сега Чехия въведе пътни такси, които покриват 4-5% от мрежата, посочи той.
Арабаджиев бе категоричен, че МРРБ не се е съобразило с нито едно от предложенията на българския бизнес и само е имитирало диалог.
"При това положение не ни остава друго освен да излезем на протест", каза той.
Според представителите на автобусните и тежкотоварните компании очакваните от Министерството на финансите 800 милиона лева на година от тол системата ще доведат до инфлация и обедняване на българските граждани, защото именно те ще трябва да ги платят.