OffNews.bg

Първият трансатлантически екополет вече е факт

Първият трансатлантически полет, задвижван само с алтернативни горива, ще излети от Обединеното кралство днес. Управляван от Virgin Atlantic, той ще лети от Хийтроу в Лондон до летище JFK в Ню Йорк в 11:30 часа по Гринуич, съобщава Би Би Си.

Авиокомпаниите смятат, че полетът, който се финансира от правителството, показва, че е възможен по-екологичен начин на летене.

Така наречените устойчиви авиационни горива (SAF) могат да бъдат произведени от различни източници, включително култури, битови отпадъци и олио за готвене.

За този полет Boeing 787 ще бъде напълнен с 50 тона SAF. Използват се два вида гориво, като 88% се получават от отпадъчни мазнини, а останалите от отпадъците от производството на царевица в САЩ.

След тест и анализ полетът беше одобрен от британския регулатор Гражданската авиационна служба по-рано този месец. Редица компании са участвали в проекта, включително производителят на двигатели Rolls-Royce и енергийният гигант BP.

Авиационната индустрия е особено трудна за декарбонизация, но шефовете на авиокомпаниите гледат на SAF като на най-ефективния наличен инструмент, който да помогне за намаляване на нетните емисии до нула.

Самолетите все още отделят въглерод, когато използват SAF, но индустрията казва, че „емисиите през жизнения цикъл“ на тези горива могат да бъдат до 70% по-ниски.

SAF вече се използва в малки количества, смесен с традиционното реактивно гориво, но представлява по-малко от 0,1% от авиационното гориво, консумирано по света.

В момента струва повече от керосина и се правят сравнително малки количества. Самолетите обикновено имат право да използват само до 50% в смес.

В Обединеното кралство няма специални търговски заводи за SAF, въпреки че целта на правителството е да има пет в процес на изграждане до 2025 г., подкрепени от безвъзмездно финансиране.

Авиокомпаниите виждат първия полет на дълги разстояния, използващ 100% SAF, като важен момент. Но експертите казват, че такива горива не са магически куршум.

„Не можем да произвеждаме по-голямата част от нашите нужди от гориво по този начин, защото просто нямаме суровини. И дори да имате, тези горива са не са верни „нетни нули“", каза д-р Гай Гратън, доцент по авиация и околна среда в университета Кранфийлд.

Той добавя още, че нарастващото използване на SAF трябва да се третира като „стъпка към бъдещи, наистина нулеви технологии.“