Очакват масови фалити на български авиокомпании
Финансови грантове за част от изгубените приходи сериозно биха подпомогнали българската авиоиндустрия. Авиокомпаниите бедстват и имат сериозна нужда от допълнителна подкрепа. Това обясни пред БНР Светослав Станулов, председател на УС на Асоциацията на българските авиационни компании.
Тя обединява около 80% от българските компании и бази за техническо обслужване.
Приходите на европейските авиопревозвачи спрямо миналата година са намалели с около 73%, съобщи Станулов.
За българските авиокомпании приходите от редовни полети са намалели с около 65 на сто.
„Чартърните превозвачи обаче са със съкрушително намалени приходи. На годишна база може би с 85-90%. Те нямат никакви полети в последните 4-5 месеца. Нула“, посочи Станулов.
Според специалиста това не позволява на компаниите да покриват постоянните си разходи.
"Използвани са вече всички финансови резерви. Авиокомпаниите имат допълнителни специфични разходи, които няма как да бъдат спестени", подчерта Станулов.
В българските авиокомпании са заети около 4000 – 4500 души. До момента много малка част от тях са съкратени, защото става дума за висококвалифициран персонал.
"Големите разходи са свързани с поддържането на машините в летателна годност. Авиокомпаниите плащат за паркинг, за техническо обслужване, което макар и по-малко, когато самолетите са на земята, е задължително. Освен това плащат 40% от работната заплата по мярката 60/40 плюс разходи за тренировка на пилотите", допълни Станулов.
„Много е възможно да започнат масови фалити“, предупреди Светослав Станулов.
По думите му неслучайно в Европа и САЩ има финансови грантове.
„Като пример – от намалелите приходи 20-30% се субсидират от държавата. На повече не се и надяваме, но без такава помощ е изключително трудно на всички ни в момента“, коментира Станулов в предаването „Преди всички“.
Според него подобни финансови грантове сериозно биха подпомогнали авиоиндустрията.