Неправителствена организация се обяви за спиране на концесията на Летище София
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт се обяви за прекратяване на концесионната процедура на Летище София. Според неправителствената организация в документацията има редица проблеми, които я опорочават.
От ГИОРТ заявяват, че консултант на процедурата не са сочените, включително на официалната страница на МТИТС, ЕБВР и Световна банка.
"Техни подразделения са оказали само техническа помощ. Истинският и явно доста неудобен консултант се нарича с хубавото име GIF (Global Infrastructure Facility). Всъщност тази организация до момента не е реализирала нито един проект в ЕС, САЩ, Канада или Япония, а е работила основно в страни като Афганистан, Панама, Филипините, Нигерия или Етиопия", разкриват от гражданската инициатива.
От организацията са отправили запитване по ЗДОИ за реализираните анализи, включително заданията за анализите и заключителните документи и препоръки по процедурите, на което са получили отказ от МТИТС с мотива, че информацията е “служебна” и че общественият интерес “не е надделяващ”.
Според ГИОРТ концесионната процедура за най-голямата ни аерогара е неясна и непрозрачна с много бързане. Като пример в тази посока те посочват, че процедурата е стартирана без да са приети всички наредби, свързани с новия закон за концесиите (т.е. документацията е изготвена без пълния обем необходими законови и подзаконови нормативни актове).
Като пример те посочват Наредбата за концесиите, която бе приета на 24 август 2018, почти месец и половина след обявяване на концесионната процедура на 5 юли 2018 г.
Според инициативата остава неясна е съдбата на дълговете на летището към настоящия момент.
Освен това според ГИОРТ са заложени абсурдни условия и цели на процедурата, които можели да се тълкуват свободно и то винаги в ущърб на концедента (държавата).
В тази посока от организацията дават следните примери:
Ефикасно и ефективно управление на Летището и повишаване на конкурентоспособността и качеството на Летищните услуги, в стриктно съответствие с международните норми и стандарти, както и с изискването за поддържане и оптимизиране на Изискваното ниво на обслужване – Оптимално;
Прилагане на нови технологии за повишаване на безопасността и сигурността на Обекта на Концесията, безопасността на полетите и организацията на обслужването, както и повишаване на квалификацията на Служителите;
Развитие и модернизация на Обекта на Концесията, включително подобряване на ефективността на Съоръженията на Летището и системите за зареждане с гориво, съвременна защита на околната среда и модернизация на системите за сигурност на Летище София, както и предаване на управленски познания и експертен капацитет и развитие на търговската дейност;
Развитие на Летището като летище от световна класа и свързващ център за полетите между Близкия изток, Задкавказието и Централна Европа.
От ГИОРТ правят и сравнение на концесионните такси на летищата в Белград и София.
"Приходите от концесията на летище София са разделени в два дяла – първоначално концесионно възнаграждение, което е 550 млн. лв. Заедно с това, ежегодно концесионерът ще трябва да заплаща още 15 млн. лв. или общо за 35 години това прави сумата от 525 млн. лв. Общата сума на концесионните такси като сбор от първоначалното и годишно възнаграждение възлиза на 1,075 млрд. лв. за 35 години. Интересно е сравнението с наскоро даденото на концесия летище на Белград. То е с по-малък трафик от софийското – 5 343 420 пътници за 2017 г. срещу 6 490 096 за софийското. Концесията е за 25 години, а общата концесионна такса е равностойна на 979 млн. лв. Разделено на 25 години обаче, това означава по 39 млн. лв. на година. Докато при софийското се получава концесионна такса от 29 млн. лв. на година", изчисляват от гражданската инициатива.
От организацията определят като "откровеното предателство" записа на стр. 126 от проектодоговора, че концесионерът сам ще определя основното перо в приходите си – летищните такси.
"Съдейки от опита с летищата във Варна и Бургас и факта, че няма заложени конкретни параметри и изисквания като постигане на определен брой пътници, съвсем спокойно концесионерът ще може да увеличи таксите двойно, и дори с наполовина по-малко пътници, да получава същите приходи. Тогава ще страдат всички бизнеси, включително и туристическият бранш, който тъкмо започна да усеща ползите от увеличения международен пътнически и товарен трафик, групите туристи и т.н. Прогнозираме, че този туристически бум в София може да приключи скоро след концесионирането на летището. За това сигнализираха преди време и от един от нискотарифните превозвачи – Ryanair", посочват от ГИОРТ.
От организацията възразяват и от условието, че "концесионерът сам ще си направи проучване дали да строи втора писта и сам ще оцени състоянието на съоръженията и дали и кога ще ги ремонтира".
Това е същото като “самоконтрола” на строителя при строителството на пътя при Своге. Още по-голям порок в процедурата е, че концесионерът трябва сам да си изготви и Първоначален генерален план, посочват от инициативата.