Националният протест на такситата: 10 жълти коли спряха пред Александър Невски
Със символично присъствие на едва около 10 жълти автомобила, паркирали край катедралата Александър Невски в столицата, приключи обявеният за национален протест на такситата.
Специално в София събитието беше обявено като мащабно и се очакваше автошествие с три лъча коли от различни краища на големия град да се съберат пред Столична община точно в 12 часа. Това на практика не се случи.
Организаторите на "националния протест" обясниха рехавостта на събитието с антиепидемичните мерки, забраняващи на едно място да се събират повече от 15 души.
Иначе шофьорите заявиха първоначално обявените си искания, които са основно за вдигане на цените, за отпадане на патентния данък за 2021 година, приравняване на дейността им към градския транспорт и премахване на мобилните приложения за споделено пътуване.
Таксиджиите са недоволни от присъствието на пазара най-вече на приложението Максим, което позволява на клиентите да пътуват по зададен маршрут по предварително известна на клиента цена. Според тях това ощетявало приходите им и семействата им гладували.
OFFNews обаче разговаря и с мениджър, работещ с въпросната апликация. Според него обаче огромната част от колите, които го ползват, са таксита, които не могат да намерят клиенти по стоянките и то представлява източник за допълнителна работа за тях.
"Цените при нас не са по-ниски от редовните тарифи. Просто всичко е изчислено предварително. Така няма помпички, шмекерии, обикаляния по обиколни улички и т. н. Шофьорът знае колко ще получи, а клиентът колко трябва да плати. Това, естествено, не се харесва на част от колегите, които са свикнали да работят по другия начин", обясни предприемачът пред медията ни.
Такситата в Благоевград отказаха подкрепа за протеста.
"Няма организирани действия в тази посока", каза пред БНР Росен Начев, председател на Сдружението на таксиметровите превозвачи в Благоевград.
Той обясни, че първоначалната цена на услугата в югозападния областен център се предвижда да бъде увеличена до около 1.50 лв. и да стане факт в началото на следващата година.
"Относно искането на таксиметровите шофьори за подобряване условията на труд, всички подкрепяме това искане, но трябва да има конкретика", посочи Росен Начев.
Според Георги Димитров от Федерацията на таксиметровите водачи и превозвачи, който бе един от малцината протестиращи в София, управляващите не са се съобразили с нито едно от исканията на бранша.
"Таксиметровите услуги са в плачевно състояние. Загубата на оборот при нас е между 70 и 80% през деня и 90% почти през нощта. Ние сме изправени на ръба. Има голяма част от нас не само да загубят работата си, а да загубят и собствеността, която в 60% от случаите е собственост на лизинговите компании", каза той.
Част от протестиращите посочиха и бленуваните от тях тарифи за превоз - 2,10 лева начална тарифа, 1,30 лв. дневна и 1,50 лв. нощна.