OffNews.bg

Мислиха, мислиха и го измислиха: Сливат БДЖ-ПП и БДЖ-ТП в обща национална компания

Промяната в БДЖ идва с връщането на стар управленски модел, от който компанията се отказа преди повече от 20 години!

В момента държавните железници са структурирани в три компании - БДЖ Холдинг, БДЖ-Пътнически превози ЕООД и БДЖ-Товарни превози ЕООД. Сега замисълът е двете поделения и холдинга над тях да се слеят в Национална компания Български държавни железници, научи OFFNews.

Идеята е да се намали броят на "чантаджиите" по коридорите на сградата на ул. "Иван Вазов" №3 и управлението на структурите да стане по-ефективно. В момента и трите БДЖ-та имат структури, които се дублират. Поддържат отделни звена за юридическа помощ, IT-та, отдели за обществени поръчки и т. н.

Подобно преструктуриране обаче крие и рискове. БДЖ-ПП ползва многомилионна бюджетна субсидия заради задължението да превозва пътници, докато БДЖ-Товарни превози няма право на такава подкрепа от държавата. Затова и може да се очаква остра реакция от частните железопътни превозвачи, които вероятно ще затрупат с жалби Комисията за защита на конкуренцията.

В бюджета за 2022 година за БДЖ-Пътнически превози е заложена 196 милиона лева субсидия и още 49 милиона лева за капиталови инвестиции.