Manchester Airport Group: Летище София не трябва да е сателит на Истанбул
Летище София не трябва да бъде сателитно на Истанбул или която и да е друга аерогара. Това заяви главният изпълнителен директор на Manchester Airport Group (MAG) Чарли Корниш.
Днес най-голямата британска летищна група, потвърди днес своите намерения да участва в тръжната процедура по отдаване на концесията на летище София, чието начало бе дадено от българското правителство на 5 юли 2018 г.
“MAG разбира важността общностите около районите на нашите летища да могат да се развиват, без това да става за сметка на увеличаване на въздействието върху околната среда. Ние вярваме, че когато летищата на MAG просперират, общностите около тях също просперират. Ние сме фокусирали нашите международни дейности за развитие към летище София, което може да стане „перла в нашата корона“ и нашата най-значима до сега инвестиция в друга държава”, добави Корниш.
Според него концесията на столичната аерогара ще привлече сериозен инвеститорски интерес. Коршиш обяви, че очаква конкурентни оферти от Турция, Франция и Германия, без да назове конкретни оператори.
Според шефа на MAG в краткосрочен план столичната аерогара не се нуждае от нова писта, но подчерта, че има голям потенциал за нови дестинации в посока Близкия Изток и цяла Азия.
Британският летищен оператор работи успешно с превозвачи от Близкия изток, за да развива глобална свързаност от своите английски летища през Дубай, Абу Даби, Доха и Мускат, които са на до 5 часа полет от София. Компанията ще се фокусира също така и върху въвеждането на повече полети от София до градовете от Западните Балкани като Белград, Загреб, Сараево и Тирана, както и до всички европейски столици.
В момента MAG управлява три от основните летища във Великобритания – Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които заедно обслужват 60 милиона пътници на година, до над 270 дестинации чрез 70 авиолинии.
Уникалната структура на собственост на компанията включва както Градския съвет и Общинските власти на Манчестър, така и дългосрочни частни инвеститори (IFM Investors). Този тип собственост гарантира, че в основата на растежа на компанията, е способността да балансира търговските приоритети на летищата с ангажимента си да работи в тясно сътрудничество с местните общности около всеки обект. По този начин се гарантира, че те ще имат ползи от гледна точка на инвестиции и създаване на работни места, а и ще бъде гарантирано и опазването на околната среда.
MAG, съвместно с екип от местни консултанти, вече повече от две години анализира потенциала на Летище София и е първият консорциум, който потвърждава участие в процедурата.
Офертата на MAG ще бъде подкрепена от китайския строителен гигант BCEG, който вече работи с MAG по строителния проект в Манчестър - Airport City UK, един от най-значителните британски примери за сътрудничество с Китай в областта на инфраструктурното развитие. Включването на BCEG ще доведе и до нови възможности за сътрудничество между България и Китай.
Китайската държавна компания BCEG, една от световните топ 250 строителни компании, има над 65 години опит, специализирайки в строителството, развитието и инвестициите. В BCEG работят над 20,000 човека по целия свят, развивайки проектите и услугите на компанията в 27 държави на 5 континента, включително с регионални офиси в Австралия, Канада, Нова Зеландия, САЩ и Великобритания.
През 2013 г. BCEG отвори централен офис за Великобритания в Манчестър и започна дейности под името Beijing Construction Engineering Group International (BCEGI). BCEGI се присъедини към Airport City - проект на стойност 1 милиард английски лири на летище Манчестър, като съсобственик и строителен партньор.
Китайската компания има сериозно портфолио от завършени проекти в авиационния сектор. До днешна дата групата е изпълнила и предала повече от 1 милион квадратни метра нови площи за терминали, 15 големи карго/технически хангара и стотици километри писти, пътеки за рулиране и перони.
BCEG в момента изгражда един от най-големите авиационни строителни проекти в света - Пекинското международно летище Даксинг. Проектът се състои от 9 писти и над 1.4 милиона квадратни метра площ на терминалите. Очаква се също така да бъде най-натовареното летище в света откъм трафик на пътници, като при пълен капацитет ще обслужва по 130 милиона пътници и над един милион полета на година. Първа фаза от новото летище ще бъде отворена и готова за експлоатация догодина.
“Да се присъединим към партньорите ни от MAG, за да участваме в процедурата по избор на концесионер за летище София, е истинска чест за нас. Работата ни с MAG в България ще бъде вдъхновяваща, предизвикателна и удовлетворителна възможност и ние очакваме с нетърпение да затвърдим вече съществуващите ни връзки“, заяви Ксинг Ян, управляващ директор на BCEG International Co. Ltd.
Той подчерта, че компанията разглежда участието си процедурата за летище София като продължение на меморандума за разбирателство между Китай и България и като част от инициативата „Един пояс, един път“, който дава възможност за съвместни инфраструктурни инициативи.
“Ние ще допринесем за Летище София с нашите китайски инвестиции заедно с експертизата си и задълбочените ни умения в авиацията, строителството, развитието, инвестициите и инфраструктура. Като основен доставчик и партньор, ние сме убедени в развитието му и вярваме, че то ще служи като магнит за последващи инвестиции в София, което ще донесе икономически ползи и увеличаване на заетостта в района", добави Ян.