OffNews.bg

Летище София, едно възможно спасение от безхаберието

Достатъчно е да отлетиш от Летище София. Където и в Европа да кацнеш, веднага ще разбереш колко далеч е столичната аерогара от съвременните представи за модерност, функционалност и пазарна икономика.

Въпреки че пътниците се увеличават, въпреки че от 12 години София официално е евростолица, летището си стои в мизерията на изключителна всеобхватна провинциалност. И не са само непочистените тоалетни! Старият Терминал 1 прилича повече на автогара на град от селски тип от времето на соца, а все още новият Терминал 2 изглежда все по-отчайващо. Там за толкова години така и не бе намерено що-годе адекватно решение за нормално функциониращи търговски площи и дори елементарна приветливост - тотална аматьорщина!

Излишно е да говорим, че дори елементарна задача като осигуряването на транспортната връзка между двата терминала е нерешима задача за т. нар. "мениджмънт" на аерогарата, а и за Столична община.

Всичко това е благодарение на една съвсем елементарна и досадна причина - Летище София е държавно. Затова там има свръхперсонал (допълван постоянно със съпруги, съпрузи и всякакви роди на актуалните властимащи), безхаберие и липса на елементарна управленска логика.

Там вместо да се решават проблеми, непрекъснато се създават нови. Съвсем наскоро бе пробвана схема, при която доставките за фришоповете на аерогарата трябваше да минат ексклузивно през украинска фирма, изгонена от летище "Жуляни" в Киев заради съмнения за извършвана контрабанда. До влизане в сила на договора не се стигна, но това не попречи на герберските началници на летището да плащат стотици хиляди левове на същата фирма без да има какъвто и да е договор. В момента аферата се разследва от АДФИ и вероятно от нея ще излязат още много пикантни подробности - кой, защо и за колко.

Всичко това е основната причина Летище София час по-скоро да спре да бъде държавно и най-накрая, колкото и да не му се иска, да "влезе в час". Защото няма нищо по-устойчиво от корупционните схеми. Те винаги оцеляват и при сегашната, и при бъдещата власт.

Концесията на най-голямата българска аерогара наистина е без алтернатива. Което обаче не трябва да е повод за легитимирането на неизгодна сделка със зле прикрити лични интереси и на всяка цена. Летището е достатъчно атрактивно за инвеститорите в случай на честно състезание и има реална възможност да стане по-добро, по-печелившо и привличащо инвеститори в София и цяла България.

Така че предстои един наистина важен избор, който може да промени облика както на аерогарата, така и на столицата като цяло. В министерството на транспорта говорят за "10-12 потенциални групи кандидати", но според източници на OFFNews реалните оферти изобщо няма да са толкова много - очакват се между 3 и 5, което не би бил особено добър резултат за процедура, която вече се бави почти цяла година.

Самите кандидати за 35-годишния концесионен договор също избраха доста различен подход. Всички наеха огромни правни екипи, в някои от които има по двайсетина мастити юристи, ангажирани със сделката и всички без един запазиха дълбока анонимност.

С едно изключение - Манчестър Еърпорт Груп, които на всеослушание обявиха още преди стартирането на сегашната процедура, че имат сериозен интерес. След това на няколко пъти го потвърдиха.

Кои са MAG?

През 2013 г. MAG придобива летище Лондон Станстед от British Airports Authority/BAA за 1.5 млрд. паунда. През първите две години решават да трансформират цялото пространство около терминала, увеличавайки търговските обекти, и да препроектират съоръженията за летищна сигурност и за чекиране. Тази инвестиция от 80 млн. паунда се оказва ключова за разрастването и развиета на аеропорта. Привлечени са повече пътници и авиолинии и са въведени маршрути на големи разстояния.

Половината от въпросната инвестиция е насочена именно върху търговските обекти - магазини с висококачествени стоки, барове и ресторанти. Така Станстед постепенно променя облика си и се превръща в по-предпочитан избор за пътниците. Привлечени на световни марки като Lacoste, Superdry, Hugo Boss и Mulberry. Създадени са допълнителни 300 кв.м. безмитна зона, която се превръща в най-големия World Duty-Free магазин със свободно преминаване.

Преусстройството е за сметка на "свиването" на огромното пространство за чекиране. Проблем, който стои с пълна сила и за Терминал 2 на летише София. Безкрайните редици с гишета просто отпадат в цивилизования свят, тъй като все повече пътници предпочитат да се чекират за полета си онлайн. 

И какво се получава в крайна сметка? MAG успяват да постигнат както по-голям брой пътници, така и по-високи приходи на Лондон Станстед. През 2013 г. летището е обслужвало 17,8 милиона пътници, а за м. г. те вече са 28 милиона (56,3% ръст).

А повечето пътници и по-високата печалба водят до нови значителни инвестиции. За догодина на Станстед в момента се работи по изграждането на нов терминал за пристигащи.

Малки хитрости

MAG напълно преобразява разположението на салона за заминаващи и търговската зона, която е увеличена с 60%, освобождавайки място за 18 нови обекта. Около 80 марки се явяват на търг, за да получат тези присъствие в новите магазини.

Новосъзрадената зона за заминаващи се състои от единна система за преминаване, което означава, че вече пътниците ще трябва да преминават през целия комплекс и покрай всички търговски обекти по път за гишетата за заминаващи, което създава максимални възможнсти за пазаруване за пътниците и обслужващия персонал.

„Преустройството на търговската зона в Лондон Станстед беше изключително важно за успешното развитие на летището след като го придобихме. С увеличаванетоя на броя на пътниците след като MAG станахме собственик, нашата инвестиция от 80 милиона паунда даде на пътниците едно подобрено търговско преживяване и постигна положителни финансови резултати. Тази инвестиция в съоръженията на терминала направи Лондон Станстед летището в най-бързо развиващото се в Лондон“, казва Греъм Фъргюсън, корпоративен директор по развитието в MAG.