OffNews.bg

Как жп проекти за над 1 милиард лева от ЕС увиснаха заради КЗК

България е напът да загуби еврофинансиране за над 1 милиард лева по проекти за модернизацията на жп инфраструктурата у нас. 

В ролята на саботьора този път не са зловреди интереси на опозицията, която всячески се опитва да подрони авторитета и да събори властта, а Комисията за защита на конкуренцията. Антимонополният орган напоследък е взел присърце най-важните и многомилионни обществени поръчки на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

За какво иде реч. 

Необходимо е да започнем от малко по-далеч, а именно общото състояние на жп транспорта в България. То е отчайващо и допълнително влошаващо се. Новият мениджмънт на БДЖ, назначен след като бившият министър Московски бе командирован на сладка служба в Солун, откровено "не е в час". Не знаят какво да направят и как да го направят, а тарикатите от старите схеми са ги натиснали с чатал на врата.  

По почти всички железопътни дестинации в страната влакът отдавна е загубил битката с автомобилния транспорт, а единственото направление, по което жп услугата би могла да е конкурентна на автобусите, е линията София - Пловдив - Бургас. За нея вече три петилетки БДЖ ни обяснява, че в един хубав ден влакът от столицата до морето ще стига за някакви си три часа.

За да стане това, не че пак е сигурно, че ще стане, обаче трябва да се завършат няколко важни жп проекта с осигурено еврофинансиране, бавещи се вече много години заради серия от съдебни обжалвания.

На първо място това е тежкият високопланински участък Елин Пелин - Костенец. 

Проектът за жп трасето с дължина от 51 километра е с бюджет от над 1 милиард лева. Щедрото еврофинансиране привлече интереса на 19 сериозни строителни компании, сред които и много чужди компании.

Заради сложността на проекта трасето е разделено на три лота. В рамките на проекта трябва да бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти, с обща дължина около 3 км. Предвижда се още да бъдат модернизирани 5 жп гари, както и премахване на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците.

Паралелно вървят и дружи важни проекти - строителството на жп линията София - Волуяк, проект за още почти 200 милиона лева и за сигнализацията на жп линията Пловдив - Бургас - още 200 милиона лева.

Милиарди на трупчета

След серия от съдебни перипетии, които са забавили процедурите след обжалвания от страна на фризьорски салон и етажната собственост на блок в столичния квартал "Люлин", в началото на тази година най-накрая и петте изключително важни проекта се отпушват и НКЖИ извършва класиране на подадените оферти. 

Изборът на печелившите от страна на инфраструктурната компания може да се определи като "шарен". Има по нещо и за добре известни нашенски компании, които на конвейр печелят многомилионните обществени поръчки, но също така и за трите лота от технологично сложния участък Елин Пелин - Костенец са избрани консорциуми с преобладаващо международно участие.

След серия от обжалвания в КЗК обаче картината става съвсем различна. Ето какво се случва:

НКЖИ класира полско-испанския консорциум „Комса – Тракция“, с участници в обединението „Комса“ ЕАД и „Тракция ПРК и И“ С.А., на първо място в откритата процедура за модернизация на жп участъка София – Волуяк, финансиран от Механизма за свързана Европа.

В антимонополното ведомство обаче се получава жалба от сръбската ЗГОП (местния аналог на родното ТСВ), която изобщо не е включена в класирането. А причината за отстраняването на дружеството е, че основно изискване на тръжната процедура е изпълнителят да има поне 88 милиона лева оборот за последните 3 години. Сръбската компания първо изобщо не представя данни за приходи, а след това внася документи, с които успява да докаже постъпления от едва 35 милиона лева.

КЗК обаче отменя решението и разпорежда включване в класирането на ЗГОП, зад която източници от НКЖИ подозират, че реално стои пернишки бизнесмен със солидни позиции както в антимонополния орган, така и във ВАС.

Съвсем сходен е сценарият с лот 1 от участъка Елин Пелин - Костенец. Тук НКЖИ класира на първо място обединението “Джен-Дуй ЖП Елин Пелин”. В него са големите турските компании “Дженгиз Иншаат Санайи ве Тиджарет Аноним Ширкети” и “Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет ве Санайи Лимитед Ширкети”. Офертата им бе за 498,8 млн. лв.

След обжалване обаче КЗК отменя решението и по този начин класира родната ГБС.

За лот № 2 - от Вакарел до Ихтиман, с прогнозна стойност 116,154 млн. лв., регулаторът се произнася по техническата част на офертите, което е меко казано странно за орган, съставен от партийно излъчени юристи. Така антимонополистите отменят избора на италианско-българския консорциум “Салчеф - Гигастрой”, в който са италианските “Салчеф” и “Салчеф Конструциони Едили е Феровиарие” и “Гигастрой”, чиято оферта е за 126,395 млн. лв. След решението на КЗК тук победител би трябвало да е фирмата на Велико Желев ВДК (бившата "Водстрой 98"), която е отстранена от класирането на НКЖИ заради технически грешки на офертата.

Няма изненада и при третия лот от участъка. Там жалба на “Щрабаг Джи Пи Рейл 2017”, които са класирани на второ място, отменя старта на строителството от Ихтиман до Костенец.

Инфраструктурната жп компания е класирала на първо място консорциум “Булрейл 2018 г.” с цена от 283,8 млн. лв.
В него са китайската “Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани” и българската “Трейс - София”. С произнасяне отново по техническата част на офертите КЗК отменя избора. Така прекласирането на антимонополния орган вади на първо място офертата на консорциума "Щрабаг-Джи Пи Рейл 2017", която е с над 110 милиона лева по-висока от китайската. Стойността ѝ е 394 525 074,05 без ДДС.

По проекта за сигнализацията на жп линията Пловдив - Бургас КЗК проявява различен подход, въпреки че има жалби от страна на две световно известни компании като "Талес" и "Алстом". Те не са уважени и КЗК потвърждава избора на консорциума "Плобур", в който влизат "Бомбардие" и актуалният победител в редица други обществени поръчки Джи Пи Груп.

Резултатът

След намесата на КЗК е очевидно, че изборът на сериозни строителни компании от чужбина е заменен от органа от познати нашенски изпълнители на проекти с много евромилиони.

Сега финалното действие се мести във Върховния административен съд, а до края на настоящия период на оперативна програма Транспорт остава още година, което означава много висок риск България да загуби повече от 1 милиард лева. А според източници на OFFNews този път няма да ни бъде разрешено да прехвърляме средства към метрото на София.