Има съгласие: От 1.11. във всяка брошура ще има етикети ''Достъпно за вас''
Вече има съгласие в бизнеса за новата мярка "Достъпно до вас" и в нея ще се включат доста обекти, коментира днес пред БНР председателят на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата Владимир Иванов.
Преди ден министърът на икономиката Богдан Богданов обяви, че ще предложи в следващите дни инициативата "Достъпно за всеки", в която търговските вериги да се включат на доброволен принцип, като предлагат на достъпни цени малък брой продукти от потребителската кошница.
Инициативата започва от 1 ноември и засега се предвижда да е за осем месеца.
"Ако даде резултати, не пречи да се продължи. От 1 ноември ще започне. Във всяка брошура, във всеки магазин ще има етикетчета "Достъпно за вас", с лого", поясни днес Владимир Иванов.
"Вариантът със закон да вкараме временна мярка, както направиха Гърция и Румъния, също е на масата. Тази мярка не е пазарна, тя има своите доста сериозни негативи. Предпочете се вариантът на пряко договаряне със самите вериги, споразумение между определени търговски субекти и държавата. Това ще го направят доста субекти, вече има съгласие в бизнеса", каза Иванов.
По думите му пазарът в момента е спокоен, а напрежението идва от изоставането на доходите.
"Имаме силна, мощна, доста конкурентна среда. Ценовите равнища не са достатъчно обременени с вредни въздействия. Положението не е толкова неприятно, колкото се мъчат да го изкарат един или друг анализатор", каза той.
Според него по това време през миналата година е имало ясно изразена възходяща крива на цените, а сега тя е низходяща. По думите му през 2022 г. е имало доста стрес на пазара, а сега той е стабилен.
Иванов уточни, че ръстът на цените е 3% на годишна база, "тоест процесът утихва" и даде пример – спрямо потребителска кошница с продукти за 100 лева миналата година, сега цената им би била 103 лева.
Замисълът на инициативата "Достъпно за вас" е всяка седмица веригите, които поискат да участват, да предлагат храни на възможно най-ниската за тях цена от няколко основни групи, които включват пресни плодове и зеленчуци, мазнини, млечни и месни продукти от т. нар. малка потребителска кошница.