Горанов поискал поскъпване на самолетните билети след обсъждане в МС, рано било да каже дали ще се случи
Владислав Горанов е включил България към декларацията с искане за поскъпване на самолетните билети след обсъждане на ниво Министерски съвет. Това заяви финансовият министър в отговор на въпроси на журналисти в Народното събрание днес. Кога е проведено това обсъждане и защо не е имало публичност за него, нито за подобно решение не става ясно.
Включването на страната ни не беше огласено от Министерството на финансите, въпреки че именно с подписа на ресорния министър страната ни става част от "Общо политическо изявление" на Швеция, Германия, Франция, Италия, Дания, Люксембург, Белгия и Нидерландия, в което страните настояват ЕК да обложи с данък самолетните полети.
Направи го вчера евродепутатът Радан Кънев, който определи действието на българския министър като "изненадващо и тайно". Той пише още, че "интересът на българските граждани е обратен на предлаганите политики". Евентуалното поскъпване на самолетните билети заради "данък мобилност" директно ще засегне българското население, за което самолетният билет и сега е лукс, а оттам - според Кънев - и правото на свободно придвижване, и - в немалка степен - правото на труд на българските граждани в ЕС.
По този повод Горанов днес заяви: "Твърде рано е да кажем дали декларацията на холандското правителство за авиацията ще се отрази на цената на самолетните билети."
Включването на България той обясни по следния начин: "България се присъедини към една декларация, инициирана от холандското правителство, в която се констатира, че авиацията като бизнес в Европа и в световен мащаб генерира огромен обем от въглеродните емисии. Самата декларация отправя апел към ЕК да изготви анализ и да предложи на парламента и на съвета възможно решение в посока ограничаване или облагане на дейността на авиационните оператори във връзка с емисиите, които този бизнес генерира. Твърде рано и не може да се направи оценка първо дали комисията ще предложи такова решение, защото декларацията е заявление от тези 8 държави към комисията, но дали тя ще се съгласи да разработи подобен анализ и да предложи законодателно решение, е въпрос на преценка на самата ЕК. Оттам нататък този проект на документ, ако се подготви от комисията ще мине естествения си законодателен път между Европейския съвет или ЕП и би могло да стане законодателно решение само ако държавите членки се обединят около него", заяви още Горанов.