Германските железници предлагат евтини и модерни вагони на БДЖ
БДЖ обмисля да купи модерни климатизирани вагони, използвани от един от водещите жп превозвачи в Европа "Дойче Бан", научи OFFNews.
Това е един от вариантите, с които би могло да се намери частично решение на недостига на подвижен състав в националния превозвач. Средно на ден БДЖ-Пътнически превози отчита недостиг от 16 локомотива и около 40 вагона.
Темата вече е коментирана с германските железници на изложението в Мюнхен, на което са присъствали и шефовете на българската компания.
"Дойче Бан" използва пътническите си вагони не повече от 15 години, а след това им търси реализация при други оператори. Интерес към тях по правило не липсва. Въпреки че са използвани, те са използвани в Германия Австрия и разполагат с куп екстри, които са мираж в родните железници. У нас средната възраст на пътническите вагони е над 30 години.
От германския жп превозвач са уверили ръководството на БДЖ, че догодина ще освободят достатъчно подвижен състав с отлични характеристики, който може да е от полза на бедната родна железница.
Първоначалните сондажи показват, че такива вагони биха могли да се купят на много изгодна цена - около 100 000 евро, което е доста по-евтино от това БДЖ да даде на ремонт собствените си вагони за капитален ремонт и модернизация. А и напоследък в родната жп компания отчитали сериозни пропуски при извършваните ремонти.
Ако преговорите завършат успешно, това няма да е първата сделка между Дойче Бан и БДЖ. През 2006 г. родната компания купи 110 вагона от Германия, пак втора ръка.
За утре в столичния Военен клуб е насрочена дискусия за това какъв подвижен състав да бъде закупен в БДЖ. Дебатът по тази тема е доста сложна задача, тъй като националната компания продължава да губи пътници с всяка измината година, а някои от най-важните проекти за модернизация на жп инфраструктурата има сериозни проблеми. Освен това докато се организира търг за нов подвижен състав и докато бъдат доставени нови влакове, то е много вероятно да бъде напълно завършена магистрала "Хемус", което логично ще доведе до допълнителен спад на клиентите на БДЖ.
Съвсем отделна тема е и че вече 15-20 години се говори, но нищо не се прави за изработването на национална транспортна схема, която да регламентира безконфликтното разписание на влаковете и автобусите по основните дестинации в страната. В момента в това отношение цари хаос, а автобусните компании прибират лъвския пай за сметка на националния жп превозвач.
През последните месеци в БДЖ активно се обсъжда вариант за закупуване на по-малко нови влакове, отколкото бяха включените в отменената обществена поръчка на бившето ръководство на компанията, която предвиждаше закупуването на 42 нови влака за 675 милиона лева.
В момента кулоарно в компанията витае идеята за 10-15 мотриси и няколко локомопива плюс ремонтиране на съществуващи и доставка на нови вагони.