OffNews.bg

„Газпром” с объркващи маневри, за да откара тръбопоставящия кораб „Академик Черский” в Балтика

Руският тръбопоставящ кораб „Академик Черский”, който на 9 февруари излезе от далекоизточното пристанище Находка направи редица объркващи маневри и вече е почти ясно, че плава към Балтийско море към строежа на „Северен поток-2”.

Както съобщи порталът за следене на съдове MarineTraffic, на 21 април „Академик Черски” напусна Лас Палмас на Канарските острови и се отправи право на север към заявеното поредно пристанище в египетския Порт Саид, разположен на входа към Суецкия канал. „Академикът” не акостира, а премина транзит край Гибралтар и продължи на север, защото изобщо нямаше работа в Средиземно море. Към 19 часа на 24 април, той вече беше до френска територия с курс към Ла Манш.

Излизайки от Находка на 9 февруари, корабът първоначално уж пое курс към Сингапур, съпроводен от боен кораб и от танкер за гориво, но кривна към Шри Ланка, след това е декларирано плаване към Суец, после последва плаване уж към порт Мапуту в Мозамбик. Корабът обаче заобиколи Африка, но на 10 април не спря в Конго. Накрая на 18 април акостира в испанския Лас Палмас.

Почти сигурно е, че тези сложни маневри са нужни с цел да не се обявява крайният пункт Калининград и да не се даде на САЩ повод да наложи санкции против тръбопоставяча.

По-дългият път около Африка избягва минаването през Суецкия канал и Гибралтар, където корабът може да бъде задържан.

САЩ наложиха санкции против компаниите, занимаващи се със „Северен поток-2” през декември 2019 г., след което швейцарската компания Allseas преустанови работа и напусна Балтика. Тогава Русия оповести, че дострояването на последните 160 км (7%) от тръбопровода ще го извърши „Академик Черски”.

„Газпром” няма причини да бърза със завършването на строителството и може да размотава американците с докарването на тръбопоставяча в Балтийско море.

„Газпром” не бърза по две причини: Първо, за предпочитане е тръбите да се поставят през лятото, когато морето е сравнително по-спокойно, и процесът е много по-бърз – 2 км в денонощие. Второ, през настоящата 2020 г. „Северен поток-2” не е особено нужен, сега има излишък от мощност по прокарване на газ. През 2021 г. обаче изтича транзитният договор с Полша за газ по газопровода „Ямал-Европа” и тогава „Северен поток-2” отново ще стане актуален.

По-важно е „Академик Черски” да не попадне под санкции и да не бъде задържан за „неопределен” срок, определен от САЩ. Руски експерти твърдят, че сега живеем в международна правова система и на САЩ не трябва да се дава този формален повод. Затова всяко излизащо съобщение за действията на „Академик Черски” в океана се подлага в Русия под лупа от юристи и експерти по международно корабоплаване. Целият свят знае, че корабът отива да дострои „Северен поток-2”, но докрая той формално ще плава към Русия. После, когато тръбопоставячът започне работа по „Северен поток-2”, в района може да започне учение на Балтийския флот.

Пак според руски експерти, в „Газпром” си дават сметка, че „Академикът” накрая  пак може да попадне под санкции. Тогава цялото имущество на „Газпром флот” на територията на САЩ ще бъде задържано, всички операции с него и преводите в долари ще бъдат забранени. Русия обаче  може да възроди компанията под променено име.

Рисковете да бъдат загубени контрактите за дъщерните компании са незначителни, тъй като те основно са сключени от самия „Газпром”. Интригата е дали САЩ няма да поискат да разпрострат санкции и върху „компанията майка”, тоест на самия „Газпром”. Тук обаче трябва да се намесят европейците, тъй като в техен интерес е да работят с руската мегакомпания.